Hopp til hovedinnhold


Ambulansetjenesten på flyttefot

De ansatte i ambulansetjenesten på Røros har flyttet sin daglige drift fra Røros brannstasjon til et nytt lokale like ved Røros Sykehus. – Det er en midlertidig løsning, sier ambulansearbeider og verneombud Per Ivar Lundli til Fjell-Ljom.

Kun et steinkast fra Røros sykehus skal ambulansepersonell på Røros ha sin base i tida som kommer. Mandag var første dag med drift i det nye lokalet etter ei travel helg med flyttevirksomhet.

– Det er mye som skal organiseres, og vi har flyttet over mye utstyr. Vi gleder oss til å komme i gang for fullt, sier Lundli.

Inntil 100 døgn i året på jobb

Ambulansetjenesten på Røros har totalt ti ansatte i helstillinger, i tillegg til to lærlinger.

– Alle de ansatte er spente og glade for å være i et nytt lokale. Hver og en av oss tilbringer inntil 100 døgn i året på arbeidsplassen. Da er det viktig med gode fasiliteter. Vi er veldig fornøyd med vår nye arbeidsplass, sier Lundli, og legger til:

– Samtidig har vi hatt et godt «samboerskap» med brannvesenet nede på brannstasjonen. Det blir litt trist å flytte fra dem.

Oppfyller kravene

Den nye arbeidsplassen er en stor leilighet som inkluderer alt det de ansatte trenger av utstyr og hjelpemidler.

– Vi har garderober, dusj, toaletter, soverom, kontor, bad, kjøkken og stue, for å nevne noe. I tillegg har vi en stor garasje med plass til to ambulanser, sier han.

Det er St. Olavs Hospital som driver ambulansetjenesten på Røros, og som dermed er de ansattes arbeidsgiver. Arbeidsgiveren leier leiligheten av en privatperson, men eier selv inventaret.

– Hvorfor har dere valgt å flytte?

– Vi har egentlig ventet på dette i ganske mange år. I 2013 tok helseforetaket i daværende Sør-Trøndelag over drifta av ambulansetjenesten. Da ble det i den forbindelse lagt ut et anbud om en ny ambulansestasjon, og det var Røros kommune som fikk tilslag på anbudet. Foreløpig har de ikke bygd en ny ambulansestasjon, sier han.

Tilværelsen i det nye lokalet er midlertidig fram til en ny ambulansestasjon bygges. Lundli opplyser at det nye lokalet i større grad tilfredsstiller krav til nødvendig utstyr for ambulansepersonell, sammenlignet med den tidligere tilværelsen på brannstasjonen.

– Brannstasjonen oppfyller ikke helt de kravene som må oppfylles for å drive ambulansevirksomhet. Dette er krav som gjelder for eksempel garderober, rene og urene soner og denne type ting. I tillegg er det en god del støy og uro fra maskiner i området rundt brannstasjonen, sier han.

Les mer om saken hos Fjell-Ljom