Hopp til hovedinnhold
Ambulansen i Kjøllefjord i nordlys. Foto: Andreas Ingilæ


Ambulansen har sju ganger så mange følgere som det er innbyggere i bygda

Det hele begynte som et prosjekt for å få flere til å søke sommerjobb hos ambulansetjenesten. Nå har den stadig voksende Instagram-kontoen mer enn 6.000 følgere.

– Planen var å få to eller tre hundre følgere på kontoen, da hadde vi egentlig vært ganske fornøyde, sier ambulansefagarbeiderne Andreas Ingilæ (25) og Sanna Lillevik (22) til NRK.

Instagram-kontoen @ambulanselivkjøllefjord har nå over 6.000 følgere, og enkelte av videoene deres over en million visninger.

Ambulansetjenesten i Kjøllefjord slet tidligere med å rekruttere sommervikarer. Et initiativ fra de unge ansatte har vært til god hjelp med å fylle opp vikarlisten.

Både i Kjøllefjord og nabobygden, Mehamn har de i år klart å få tak i nok sommervikarer. Med kontoen viser de frem flere øyeblikk fra hverdagen som ambulansetjeneste lengst nord i landet.

– Vi når ut til mye helsepersonell, så det håper vi vil gi positive ringvirkninger til flere stasjoner i Finnmark, sier Ingilæ.

Mye av det de gjør kan ikke deles i sosiale medier på grunn av personvern.

– Flere av følgerne våre vil kanskje se litt mer av hva vi gjør i ambulansetjenesten, sier Ingilæ, som tror kontoen har fått god drahjelp av TV-serien 113.

God promotering for sykehuset og kommunen

Ambulanse-teamet holder til i Kjøllefjord, som er kommunesenteret i Lebesby kommune, med sine litt over 1.200 innbyggere. Ordfører Sigurd Kvammen Rafaelsen er glad for at ambulansetjenesten i Kjøllefjord er en god ambassadør for yrket og kommunen.

– Ser man unge folk med nye impulser som kommer inn i yrket og er stolt av det de gjør smitter det over, og det er klart at vi er stolt av den jobben de gjør, sier ordføreren.

Han synes de får godt frem variasjonen av det å jobbe som ambulansemedarbeidere i distriktene.

– Når vår ungdom blir kjent utenfor kommunen og våre landemerker vises frem, så er det klart vi blir stolt. Det er en utrolig jobb de gjør, sier Rafaelsen.

Han tror Instagram-kontoen kan få flere til å syntes det vil være spennende å jobbe i Kjøllefjord. Særlig når det er miljø for å prøve nye ting.

– Det er et ekstra pluss for oss, og det smitter over på andre yrkesgrupper i kommunen.

Ingilæ håper at det arbeidet han og Lillevik gjør i sosiale medier kan gi inspirasjon til andre kollegaer i Finnmarkssykehuset.

Og det gjør det, bekrefter kommunikasjonssjef ved Finnmarkssykehuset, Eirik Palm.

– Det er med på å inspirere flere. Nå ser vi at flere avdelinger som har take-over i vår egen Instagram legger mye arbeid i det, sier han.

Instagram-kontoen som begynte som et rekrutteringstiltak, har nemlig vært til god hjelp med å rekruttere nye ansatte.

– Folk begynte å ta kontakt og det ble stor interesse for å jobbe i ambulansetjenesten på Nordkyn, sier Palm.