Hopp til hovedinnhold
Babcock Scandinavian Air Ambulance (BSAA) sitt første propelldrevne ambulansefly i Norge.Illustrasjonsfoto: Luftambulansetjenesten / John Trygve Tollefsen / BSAA


Ambulanseflyet fikk motorfeil 2000 meter over bakken

To smell fra motoren gjorde at ambulanseflyet måtte melde mayday. Inne i flyet lå Martin Marthinussen (23) fra Bergen og var sikker på at livet var over.

Alt så ut til å gå etter planen. Ambulanseflyet fra Bergen til Oslo skulle ta av klokken 14.40 tirsdag denne uken. Flyet takset bortover rullebanen som normalt og fikk lettet, skriver TV 2.

Men, ett minutt etter avgang og rundt 2000 meter over bakken, skjedde det som ikke skulle skje. Inne i flyet lå Martin Marthinussen på vei til Oslo for å utføre en operasjon.

– Jeg husker jeg lå på båren inne i flyet da jeg hørte det plutselig smalt i motoren, som om noen som kastet en stein inni motoren. Da var jeg sikker på at livet mitt var ferdig i løpet av noen sekunder, forteller Marthinussen om den dramatiske turen.

Etter det første smellet tok det ifølge Marthinussen ti sekunder til før det kom et nytt smell. Deretter begynte Marthinussen å lukte noe uvanlig.

– Jeg har jobbet på flyplassen og kjente igjen lukta med en gang. Det luktet flybensin i hele kabinen og så begynte det å riste i flyet, forteller han.

Hilde Sjurelv, driftsjef i Babcock sier pilotene hadde full kontroll under hele flyvningen.

– Det er svært høye sikkerhetsmarginer i luftfart og våre piloter trener regelmessig i simulator på situasjoner som dette. Uavhengig av om en slik hendelse inntreffer rett etter avgang eller når flyet er i luften kan flyet på en sikker måte fortsette flyvingen selv med en motor ute av drift. I et tilfellet som dette er det naturlig å returnere til avgangsflyplassen, forklarer Sjurelv til TV 2.