Hopp til hovedinnhold
H225 Super Puma i Ukraina, tilsvarende modell som ved Turøy-ulykken. Illustrasjonsfoto. Wikimedia Commons


Advarer mot å ta i bruk helikoptertypen fra Turøy-ulykken som redningshelikopter i nord

LOs helikopterutvalg advarer mot å bruke helikoptertypen som styrtet på Turøy (Airbus H225) som redningshelikopter i Tromsø og på Svalbard.

Med den historikken maskinen har og når fabrikanten ikke har gjennomført Havarikommisjonens anbefalinger kan vi ikke akseptere det, sier helikopterutvalgets leder Henrik Solvorn Fjeldsbø.

Denne saken kan du lese om i Industrienergi.

LOs helikopterutvalg hadde tidligere denne måneden møte med Justisdepartementet ved statssekretær Lars Jakob Hiim (H) om anbudsprosessen rundt søk- og redningshelikopterbasene på Svalbard og i Tromsø.

Med på møtet var 1. nestleder i LO, Peggy Hessen Følsvik, leder i Helikopterutvalget Henrik S Fjeldsbø og nestleder i Helikopterutvalget og spesialrådgiver i LO, Erik Hamremoen.

– Vi har fått kjennskap til at enkelte selskap vurderer å tilby helikopteret Airbus H225 i anbudet. Dette er samme helikoptertype som styrtet ved Turøy. Det var derfor viktig for oss å uttrykke vår skepsis mot at denne helikoptertype blir brukt som redningshelikopter, sier Fjeldsbø.

Lav tillit til maskinen blant våre medlemmer

LOs helikopterutvalg er kjent med at Luftfartstilsynet har åpnet for bruk av H225 i Norge.

– Likevel er vi ubekvem med at denne helikoptertypen i det hele tatt vurderes som redningshelikopter. De fleste anbefalingene i Havarikommisjonens rapport etter Turøy-ulykken er ikke gjennomført. Blant annet er ikke girboksen redesignet, slik Havarikommisjonen understrekte at var nødvendig.

– Det er også svært lav tillit til denne maskinen blant medlemmene våre, både i olje- og helikopterbransjen, sier Fjeldsbø.

Les hele saken hos Industrienergi.