15 av 16 AMK-sentraler tilfredsstiller kravet om å svaret på 90 prosent av samtalene innen 10 sekunder. Nye tall fra Helsedirektoratet viser at de fleste som ringer 113 får svar før det har gått ti sekunder. Tallene viser også at folk i distriktene raskere får svar på legevaktlelefonen (116117) sammenlignet med folk i de store byene. For legevakttelefonen gjelder for øvrig at 80 prosent av de som ringer inn skal få svar før det har gått to minutter. En av tre legevaktsentralen er innenfor dette kravet, ifølge Helsedirektoratet.
– Det er bra at folk får raskt svar når de ringer 113. Det er dit folk skal ringe når liv eller helse er i fare. Samtidig er det en utfordring at mange ikke får svar innen to minutt når de ringer legevakt, sier direktør for avdeling akuttmedisin og beredskap Steinar Olsen i Helsedirektoratet.
Fra i dag, altså 8. juni, finner vi svartider for hver AMK-sentral og legevaktsentral på Helsedirektoratets nettsider.
Følg med på hva som skjer i prehospital akuttmedisin! Med Ambulanseforum pluss får du tilgang til alle Ambulanseforums artikler på nett.
Som abonnent vil du få tilgang til alle våre digitale seminarer, både direktesendingene og arkivet