AMK

AMK Vestfold og Telemark. Arkivfoto: Jørn Finsrud.

15 av 16 AMK-sentraler svarer innen 10 sekunder

I dag er det lansert en landsomfattende oversikt over hvor raskt de forskjellige AMK-sentralene og legevaktene svarer.

Publisert Sist oppdatert

15 av 16 AMK-sentraler tilfredsstiller kravet om å svaret på 90 prosent av samtalene innen 10 sekunder. Nye tall fra Helsedirektoratet viser at de fleste som ringer 113 får svar før det har gått ti sekunder. Tallene viser også at folk i distriktene raskere får svar på legevaktlelefonen (116117) sammenlignet med folk i de store byene. For legevakttelefonen gjelder for øvrig at 80 prosent av de som ringer inn skal få svar før det har gått to minutter. En av tre legevaktsentralen er innenfor dette kravet, ifølge Helsedirektoratet.

– Det er bra at folk får raskt svar når de ringer 113. Det er dit folk skal ringe når liv eller helse er i fare. Samtidig er det en utfordring at mange ikke får svar innen to minutt når de ringer legevakt, sier direktør for avdeling akuttmedisin og beredskap Steinar Olsen i Helsedirektoratet.

Fra i dag, altså 8. juni, finner vi svartider for hver AMK-sentral og legevaktsentral på Helsedirektoratets nettsider.

Abonnementstilbud

Følg med på hva som skjer i prehospital akuttmedisin! Med Ambulanseforum pluss får du tilgang til alle Ambulanseforums artikler på nett.
Som abonnent vil du få tilgang til alle våre digitale seminarer, både direktesendingene og arkivet

PLUSS
49,-
Første måned

Ordinært abo 79,- etter først mnd.

BESTILL

PLUSS
599,-
12 mnd.

Abonnentet gir tilgang til alle nettsaker

BESTILL

STUDENT
199,-
Første året

Fornyelse: 275 i året. Tilgang til alle nettsaker

BESTILL

Powered by Labrador CMS