Hopp til hovedinnhold
Norsk Luftambulanses nye ambulansehelikopter. Illustrasjonsfoto: Luftambulansetjenesten HF
Illustrasjonsfoto: Luftambulansetjenesten HF


1 av 3 ringer 113 for sent: – Viktig at folk ikke nøler med å varsle

Stiftelsen Norsk Luftambulanse arrangerer Akuttaksjonen frem til 27. mars. Målet med årets aksjon er å senke nordmenns terskel for å ringe 113.

En tredjedel av Norges befolkning ville ikke prioritert å ringe 113 i en akutt situasjon hvor liv eller helse er i fare.

– Koronapandemien kan ha forsterket denne tendensen, sier sjeflege Stephen Sollid i Stiftelsen Norsk Luftambulanse i en pressemelding til NTB.

Hva ville du gjort dersom du så en person falle om og du ikke klarte å vekke vedkommende? 1 av 3 nordmenn ville først sjekket puls eller lagt personen i stabilt sideleie.

– Det er vel og bra, men ikke riktig. Det viktigste er å ringe 113 med en gang, sier Sollid.

I en nylig gjennomført Norstat-undersøkelse svarte kun 59 prosent at de ville ringt 113 først i et slikt tilfelle.

Dette er en av årsakene til at Stiftelsen Norsk Luftambulanse setter i gang Akuttaksjonen onsdag 17. mars. Årets aksjon handler om å varsle nødetatene i tide – og ikke minst om å senke terskelen for å ringe 113.

Opplevd at folk ikke vil forstyrre helsevesenet

– Vi ser at for mange venter for lenge med å ringe nødnummeret, sier Stephen Sollid. Sjefslegen tror koronapandemien kan ha forsterket denne tendensen.

– Granskingen til Koronakommisjonen viste at antall sykehusinnleggelser gikk ned i fjor. Vi ser også at andre land har de samme erfaringene. Det er derfor grunn til å tro at pandemien har ført til at flere nøler med å varsle nødetatene.

Redningsmann i Norsk Luftambulanse, Kjetil Leknes, har erfart det samme.

I vinter har vi opplevd at folk ikke vil forstyrre helsevesenet fordi de har hørt at vi er så presset på grunn av covid-19.

Vi hadde en mann med hjerteinfarkt som ikke ringte ambulansen før etter fire dager. Konsekvensene av sen varsling kan bli veldig store, sier Leknes.