Arbeidstid

Farlige døgnvakter i Skåne

Flere ambulansearbeidere må jobbe døgnet rundt: Etter årsskiftet blir alle ambulansene i Skåne drevet av private drivere. Følgen er at flere ansatte må jobbe døgnvakter. Pasienters og personalets sikkerhet settes på spill, advarer Sykepleierforbundet i Sverige.

Publisert Sist oppdatert

Flere ambulansearbeidere må jobbe døgnet rundt: Etter årsskiftet blir alle ambulansene i Skåne drevet av private drivere. Følgen er at flere ansatte må jobbe døgnvakter. Pasienters og personalets sikkerhet settes på spill, advarer Sykepleierforbundet i Sverige.

Les hele saken i Sydsvenskan: Fler ambulansförare ska jobba dygnet runt

Mer om arbeidstid: Økt pasientsikkerhet med kortere arbeidsdager

Les: Nattarbeid gir promillesymptomer

Les også: Mange blir syke - stor studie av skiftarbeid

Ambulansesykepleier Rickard Uppenberg ser store farer med omorganiseringen som nå foregår i Region Skåne. Han mener at politikerne velger bort personalets arbeidsmiljø.

Spare penger
- Jeg kan kjøre i tjuefire timer, men jeg er ikke en bra sykepleier på mitt oppdrag nummer 21, sier Uppenberg som i tillegg til å være ambulansesykepleier er er hovedvernombud i Skåne.

Fylkespolitikerne ser for seg at de vil spare penger på at ambulansetjenesten legges ut på anbud. Men personalet erfarer at det er de som må ta omkostningene - gjennom dårligere arbeidsvilkår. Færre ansatte og forlengede arbeidstider venter, ettersom det ikke går an å spare på biler og utrustning.

Regler som ikke gjelder for private
Det finnes regler i fylket som slår fast at en ambulansesykepleier ikke kan jobbe mer enn tretten timer i strekk. Men de reglene gjeller ikke for private drivere som kjører ambulanser i Region Skåne. I tre av Skånes fem distrikter drives allerede ambulansetjenesten privat, av Falck Ambulanse, og der gjelder 24-timers vakter for de ansatte.

I transportnæringen er arbeidstidsreglene strenge. Lastebilsjåfører får bare kjøre 4,5 timer i strekk, men slike regler finnes ikke for ambulansepersonell. I prakis kan de ha oppdrag hele tiden i løpet av det døgnet som de har vakt.

Ikke sammenlignbart med andre bransjer

- Vi skal gjøre raske diagnoser, og det er utrolig viktig at vi er friske og opplagte, men det er vi jo ikke om vi har jobbet i et døgn, sier Uppenberg, som uroer seg for pasientsikkerheten. - Trøtte ambulansesjåfører utgjør en trafikkfare, og trøtte ambulansesykepleiere risikerer å gjøre feil beslutninger.

Å sammenligne med andre bransjer, som for eksempel brannmenn som jobber 24-timers vakter, gir han heller ikke mye for. - Har man to eller tre oppdrag på et døgn går det, men ikke når man har 24 som oss.

Regionen sparer ifølge beregninger 11 millioner på privat drift.

Powered by Labrador CMS