Benjamin Valen Aadland (t.v.) har valgt videreutdanning innen medisinsk nødmeldingstjeneste. Førsteamanuensis Magnus Hjortdahl på OsloMet er fornøyd med at så mange søker seg til etterutdanningen.Jørn Finsrud.
30 av 300 søkere fikk plass: De livsviktige telefonsamtalene
Ansatte i medisinsk nødmeldingstjeneste har sjeldent tid til å reflektere over jobben. – I studiene har vi fått denne muligheten, sier Benjamin Valen Aadland, som er en av studentene i den nye etterutdanningen.
Da videreutdanning innen medisinsk nødmeldingstjeneste skulle testes ut, var det så populært at bare 30 av 300 søkere fikk plass. Valen Aadland er en av studentene som har fått plass i videreutdanningen. Studiene gjør han ved siden av den daglige jobben på AMK, der han besvarer 113-telefoner. Utdanningen retter seg også mot å besvare legevakttelefoner, 116117. Dette er arbeidsplasser som har ganske forskjellige oppgaver, men som også glir litt over hverandre, og som ideelt sett skal samhandle sømløst med overføring av samtaler til hverandre.
Tidligere har medisinsk nødmeldingstjeneste vært preget av intern opplæring og fagutvikling, men ikke på nasjonalt nivå i regi av universitetsnitet.
– Derfor fant vi ut på OsloMet at dette er noe vi vil satse på for å heve nødmeldetjenesten generelt i Norge. Vi utviklet en videreutdanning som gir 20 studiepoeng. Den går over ett år, er samlingsbasert og for det meste digital, forklarer Magnus Hjortdahl. Han er førsteamanuensis på OsloMet og leder videreutdanningen av medisinsk nødmeldingstjeneste.
Følg med på hva som skjer i prehospital akuttmedisin! Med Ambulanseforum pluss får du tilgang til alle Ambulanseforums artikler på nett.
Som abonnent vil du få tilgang til alle våre digitale seminarer, både direktesendingene og arkivet