Ambulanseorganisering
Så ofte hindrer dårlig vær ambulansefrakt i nord
NRK Nordland har undersøkt hvor ofte været faktisk innvirker på pasientfrakten i nord etter at helseminister Bent Høie foreslo å legge ned døgnkontinuerlig akuttkirurgisk beredskap i Narvik og Lofoten.
Forslaget til Høie innebærer at pasienter som trenger akuttmedisinsk behandling ved et av disse sykehusene i framtiden må fraktes til andre sykehus i regionen. Det innebærer enten Harstad, Stokmarknes, Bodø eller Tromsø.
I Nord-Norge har lokalsykehusforkjemperne blant annet brukt argumentet om mye dårlig vær og lange avstander for å stoppe disse planene. Men er været i nord spesielt dårlig?
NRK har kontaktet Luftambulansetjenesten ANS og Statens vegvesen for å få svaret.
– Svært god luftambulanseberedskap i nord
– Statistisk blir mellom 10 og 15 prosent av forespørslene om bruk av ambulansehelikoptrene i Nord-Norge avbrutt eller avvist på grunn av dårlig vær, sier Roy-Inge Jenssen, operativ rådgiver ved Luftambulansetjenesten ANS.
Er det en stor prosentandel?
– Egentlig ikke. Man må også se dette i forhold til den øvrige luftambulanseberedskapen. I Nord-Norge er vi godt dekket med både ambulansefly og ambulansehelikopter. I tillegg har vi Seaking redningshelikopter som har en svært høy gjennomføringsgrad på sine akuttoppdrag.
Det vil være i enkelte ekstreme tilfeller med underkjølt nedbør eller ekstremt sterk vind at ingen av disse kan fly. Det skjer et par ganger i året, ifølge Jenssen.
Sjeldent stengte veier
Ifølge Statens vegvesen er heller ikke stengte bruer og veier et stort problem i regionen. 17 ganger var Tjeldsundbrua på E10 mellom Harstad og Narvik stengt grunnet dårlig vær i 2015. De aller fleste tilfellene i perioder på cirka 10 minutter. Regulariteten på fergesambandet mellom Fiskebøl og Melbu var i 2015 på nesten 99 prosent (tall per november).
Les mer om saken hos NRK