Ambulansekrasj
Når ulykken er ute og ambulansen er involvert
Liv Bråmark og Stein Erichsrud fra Nasjonal ulykkesgruppe Ambulanse forteller om hvilke prosedyrer de følger når ambulansen selv er involvert i ulykker.
Liv Bråmark og Stein Erichsrud fra Nasjonal ulykkesgruppe Ambulanse forteller om hvilke prosedyrer de følger når ambulansen selv er involvert i ulykker.
Forskrifter for ambulansene
1/10-06 kom den nye forskriften for ambulansene med nye krav og kontrollordninger. Kontrollorganet ble Tønsberg trafikkstasjon. Det ble nye krav til båre og båreinnfestninger, utstyr, skillevegg og brannbeskyttelse.
Les også: Ambulanseulykken i Buskerud, det største marerittet
Hovedkriteriene for at ulykken skal granskes av ulykkesgruppa er at det er personskader - enten på personell, pasient eller andre trafikanter -, store og alvorlige skader på kjøretøyet eller løsnet utstyr - fastmontert eller løst/medbragt. Det skal varsles ulykkesgruppa umiddelbart om det skjer ei ulykke.
Ulykkesgruppa har en døgnbemannet vakttelefon: 33133505
Nasjonal ulykkesgruppe ambulanse har som hovedmålsetning å ivareta sin rolle som kontrollmyndighet. Stikkprøver anno 2007 og 2008 viste avvik på hele 84 prosent.
Det finnes krav til både kjøretøy og innvendig sikkerhet, såvel som til sikring av pasient og utstyr. Men ulykkesgruppa vil også ivareta ambulansearbeidernes- og pasientenes sikkerhet. For det er ambulanseføreren som blir "Svarte-Per" dersom noe skjer.
Les også: Tiltalt for uaktsom kjøring
Organisering av ulykkesgruppa
Statens vegvesens har hatt ulykkesanalysegrupper siden 2004. Nasjonal ulykkes- og analysegruppe for ambulanser ble opprettet 1. januar 2009.
Styringsgruppa består av:
Klaus C. Ottesen, Tønsberg trafikkstasjon
Bjørn Jamtli, Statens Helsetilsyn
Erlend Sundland, St. Olavs Hospital
Ulykkesgruppas beredskap består av:
Stein Erichsrud, Tønsberg trafikkstasjon
Liv Bråmark, Tønsberg trafikkstasjon
Trond Boye Hansen, UUS
Geir Engely, UUS
Ulykkesgruppas oppgave og rolle
Formålet med Nasjonal ulykkesgruppe ambulanser er å identifisere feil og mangler som kan svekke trafikksikkerheten, samt å fremme anbefalinger slik at sikkerheten på best mulig måte kan ivaretas.
Det er ikke deres oppgave å ta stilling til sivilrettslig eller strafferettslig skyld og/eller ansvar. Undersøkelser og rapporter er ment brukt til forebyggende sikkerhetsarbeid.
Les også: Konklusjoner fra ulykkesgruppen etter ulykken i Nes-tunnelen
Rapporterte ambulanseulykker
- 2009: 13 rapporterte, hvorav ni innenfor kriteriene for granskning
- 2010: 9 rapporterte, hvorav fem innenfor kriteriene for granskning
- 2011: 12 rapporterte, hvorav ni innenfor kriteriene for granskning
Det forekommer en viss grad av underrapportering.
Avsluttende arbeid
Når ulykkesgruppa avslutter sine undersøkelser oppsummeres hendelsesforløpet og det utarbeides en konklusjon. Temaer som varsling, redningsarbeidet, bruken av sikkerhetsutstyr og annet utstyr er blant momentene som belyses i ulykkesgruppas rapport.
Deretter kommer gruppa med forslag til både medisinske og tekniske utbedringer.