Ambulansehistorie

Utrykningskjøring – varsling

Det man trenger er at utrykningskjøretøyet er ustyrt med en senderenhet og at alle biler har installert en mottaker, som har en rekkevidde på noen hundre meter. Når det er sagt regner Smith med at mottakeren i bilene ville koste under 500 kroner og senderenheten omkring 1.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

Ambulanseforum nr. 4 1978

I dagens situasjon benytter man seg av sirener og blålys for å varsle en utrykning. De problemer man her står overfor er på den ene siden at sirene i seg selv er sterkt miljøforurensende for fotgjengere og mennesker som bor inntil utrykningsveien.

På den annen side gjør isoleringen, bruken av stereoanlegg, egnestøy fra bilen samt en dårlig bruk av speilene til at bilistene ikke oppdager utrykningskjøretøy før i siste liten og knapt nok det.

Det ville ut fra denne forutsetningen ikke være unaturlig på sikt å undersøke om det finnes andre mulige løsninger.

Vi tok derfor kontakt med ingeniør Per Smith som vi vet har vært sterkt opptatt av denne problemstillingen i lengre tid.

Vi spurte ham hvilke muligheter som finnes rent teknisk for å løse et problem som dette og hva det vil bety rent økonomisk.

Teknisk sett er det ifølge Per Smith en meget kurant sak. Det man trenger er at utrykningskjøretøyet er ustyrt med en senderenhet og at alle biler har installert en mottaker, som har en rekkevidde på noen hundre meter.

Det problem man står overfor i en sak som denne er således verken teknisk eller økonomisk, men mer en politisk problematisk avgjørelse.

For det vil i likhet med sikkerhetsselene være nødvendig med et påbud.

Når det er sagt regner Smith med at mottakeren i bilene ville koste under 500 kroner og senderenheten omkring 1.000 kroner.

Men selv om man er klar over at dette nok i alle tilfelle er fremtidsmusikk kunne Per Smith gjerne tenke seg å bli engasjert i et forsøksprosjekt, da dette er forhold han over lengre tid har arbeidet med.

Powered by Labrador CMS