Ambulanse

Bakre delen av en kollisjonsskadet ambulanse plasseres i Sim 3-simulatoren.

Skal teste farlige situasjoner i simulator

I Sverige bygges en kollissjonskadet ambulanse om til en simulator som skal teste ut krevende forhold både for personell og pasienter.

Publisert Sist oppdatert

Det er Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) som ønsker å teste ut farlige situasjoner i ambulanse. VTI er et uavhengig og internasjonalt forskningsinstitutt innen transportsektoren.

Nå bygges det som beskrives som et et unikt forskningsmiljø for å simulere oppgaver i ambulanse under utrykning både for ambulansepersonell og pasienter.

Kollisjonsskadet Volvo

Ambulansen som brukes er en kollisjonsskadet Volvo XC90, 2019-modell. Den er saget i to og den bakre delen er nylig plassert i den såkalte Sim 3-simulatoren i Linköping. Snart er den klar til å teste hvordan ambulansepersonell og pasienter påvirkes under realistiske forhold i en ambulanse i fart. En rekke ulike bevegelser kan simuleres, som bremsing, risting og svinger. Sim 3-simulatoren tillater bevegelse i fire retninger og kombinerer eksterne bevegelsessystemer med et separat ristebord. Den brukes til å skape realistiske opplevelser av ujevnheter i vei. Ettersom plattformen kan dreies 90 grader, kan også lineære bevegelser brukes både for sidekrefter og akselerasjon/retardasjon.

– Her kan vi teste både vanlige oppdrag og litt farligere situasjoner, men på en helt sikker måte. Det er stor forskjell på å jobbe og bli tatt vare på i et helt rolig miljø sammenlignet med i et kjøretøy som svinger og vipper, sier seniorforsker Björn Lidestam ved VTI.

Tester utstyr

Sammen med VTI har Linköpings universitet och Katastrofmedicinsk centrum I forstudien SPURT allerede gjort noen tester. SPURT står for sikker pasientbehandling under tranport. Det planlegges også et større prosjekt som også tar med seg Falck, AISAB, Standby og Nilsson Special Vehicles. De neste dagene legges det opp til tester som både gjelder arbeidsmiljøet til ambulansesjåførene, sikkerheten til pasientene og utformingen av ambulansene. VTI mener at ergonomi og kommunikasjonsutstyr kan bli av stor interesse for ulike parter. Björn Lidestam påpeker at det det i dag ikke er mulig å trene og teste dette på en tidseffektiv og sikker måte med de metodene som i dag er tilgjengelig. Forskjellig utstyr skal også plasseres i simulatoren for testing under krevende forhold.

Powered by Labrador CMS