Ambulanse
På utrykningskjøring: – Det hender vi nesten ikke tror det vi ser foran oss
Hva er det riktige å gjøre når man ser blålys blinke bak seg? Sven Ytreland og Erik Emberland Andersen i Helse Fonnas ambulansetjeneste har svaret til leserne av Haugesund Avis (krever innlogging).
Ettermiddag. Tett trafikk. Alle vil hjem. Da skjer det. Du oppdager de blinkene blå lysene i bakspeilet. Hører kanskje sirenen. Du må reagere fort, for utrykningsbilen trenger fri bane. Hva er det riktige å gjøre?
– I alle fall ikke å bråstoppe for å slippe ambulansen eller legebilen forbi. Eller legge deg ut i venstre felt for å gi oss plass på høyre side, sier Sven Ytreland og Erik Emberland Andersen.
Til sammen har de nærmere 40 års erfaring med å kjøre utrykningsbiler. Og selv om Ytreland er snar med å understreke at de aller aller fleste på veien bare vil hjelpe og gjøre det beste de kan for å slippe blålysene fram, har de sett mange fantastiske situasjoner.
– Folk blir stresset, og vil reagere fort. Da er det ikke alltid de reagerer rasjonelt.
Bruk blinklys, ikke nødblink
Et eksempel er når bil nummer 1 og 2 i køen har sett blålysene, og stopper opp. Det har ikke bil tre eller fire gjort, så de velger å kjøre forbi, uten å få med seg ambulansen som også gjerne vil forbi.
– Ja, men hva skal bil nummer 1 og 2 gjøre da?
– Holde jevn og rolig fart, gjerne senke farten til de kan svinge inn til høyre side, enten i veiskulderen eller for eksempel en busslomme. Det viktige er at det er passasje til venstre for deg, så vi kan komme forbi. Bruk blinklyset, og signaliser at du tenker å kjøre inn til høyre. Da kan vi i utrykningsbilen forutse bedre hva som skjer i trafikken, sier Emberland Andersen.
– Vi skal ikke sette på nødblink for å signalisere til andre trafikanter?
– Nei! Nødlys skal vi bruke. Blinklys holder lenge for dere. Det signaliserer også til andre trafikanter at du er i ferd med å gjøre noe. Når jeg setter på blålyset, signaliserer jeg at jeg skal kunne kjøre fritt, sier Emberland Andersen.
Han har kjørt utrykningsbiler for Haugesund ambulansestasjon i 14 år, og har videreutdannelse som paramedic. Til vanlig møter du ham i legebilen, men han har også turnusvakter på ambulansen.
Hold deg til høyre
– Prøv å ha lave skuldre, se deg omkring. Er det en busslomme 100 meter framme kan du vente med å kjøre av til du kommer dit. Kommer du bak kan du opprettholde vanlig fart og kjøre inn til siden foran bilen som allerede har stoppet. Ikke kjør fortere enn vanlig, da må vi opp i enda høyere fart for å kunne passere deg. Ikke kjør opp i midtrabatten på venstre side. Det er vi som skal kjøre der, og som skal ta risikoen med å møte motgående trafikk i det andre feltet. Vi har også erfaringen i å ta den risikoen, understreker han.
Seksjonsleder Sven Ytreland på Helse Fonna Ambulansestasjon i Haugesund har kjørt ambulanse siden 1987. I 2010 flyttet han inn på kontor og er nå seksjonsleder for Haugesund, Karmøy og Vindafjord.
– Helse Fonna har ti stasjoner. I Haugesund har vi fem ambulanser, tre i daglig drift, samt legebilen og Helseekspressen som vi også har ansvar for. Inklusiv lærlingene har vi 30 ansatte i Haugesund.
Les mer om saken hos Haugesunds Avis (krever innlogging)