Akuttmedisin

Sprikende kvalitet - utrygt for flere

Publisert Sist oppdatert

ÉN AV DE største utfordringene i helsevesenet er de store forskjellene i kompetanse innad i profesjonene utenfor sykehus.
Ikke bare får pasientene hjelp av varierende kvalitet, men det er utfordrende for helsepersonell å samarbeide med andre man ikke helt vet hva vil finne på.
Dettte skriver Helen Brandstorp, allmennlege og stipendiat, Nasjonalt senter for distriktsmedisin, UiT og turnusveileder, Fylkesmannen i Finnmark i et innlegg i Dagens Medisin.
Sykehusleger fristes til å ta oppfølgingen selv fremfor å stole på en ukjent fastlege. Fastlegene synes det er ineffektivt å delegere arbeid til andre hvis de må kontrollere hvordan oppgaver blir løst. Kanskje venter en oppryddingsjobb?
Ambulansepersonellet føler at det er et gap mellom egen oppfatning av kompetanse og hvordan andre respekterer den (1). Sykepleiere er lei av å lete etter leger for å få svar de allerede har selv.
ALLMENNMEDISINSK KVALITET. Det kjennes enklere å kunne gjøre jobben selv. Dessverre går man da glipp av kvalitetssikringen som finnes i tilbakemeldinger, på stort og smått, regelmessig. Slikt sitter ikke i strukturene utenfor sykehus.
Kravet om tilrettelegging for trening i samhandling i «Forskrift om krav til akuttmedisinske tjenester utenfor sykehus» bør snarest tas systematisk i bruk.
Det handler ikke bare om de skumleste blålyssitasjonene. Begrepet akuttmedisin handler om all type øyeblikkelig hjelp.
Les hele innlegget i Dagens Medisin

Powered by Labrador CMS