Akuttkjeden

Utviklet applikajon med luftambulansen: – Kan ha svært viktig betydning for pasientene

Fageksperter fra hele verden har vært involvert i den nye applikasjonen, NorAir Capture, som Hemit HF, Stiftelsen Norsk Luftambulanse og Luftambulansetjenesten i Trondheim har utviklet sammen.

Publisert Sist oppdatert

I snart ett år har luftambulansetjenesten i Trondheim brukt kvalitets- og læringsapplikasjonen, NorAir Capture, som de har utviklet i samarbeid med Hemit HF.

Målet med applikasjonen er en kontinuerlig forbedring i tjenesten, basert på økt innsikt i arbeidet som utføres av luftambulansen.

Må besvare flere spørsmål etter endt oppdrag

Etter et endt oppdrag vil legen logge seg inn på en applikasjon, der det må besvares 15 faste spørsmål om oppdraget; Hva gikk bra? Hva kunne de gjort bedre? Fikk pårørende god nok informasjon?

For hvert oppdrag lagres informasjonen i en svær database, som på sikt vil gi et mer helhetlig bilde av tjenesten og kvaliteten på behandlingen.

– Innsikten fra applikasjonen kan for eksempel vise at vi er gode på å rykke ut umiddelbart på oppdrag flest, men at vi glemmer å snakke med pårørende. Ved å vite dette, kan vi enkelt sette inn tiltak.

For eksempel ved å legge igjen en lapp til pårørende der det står hvor vi har dratt, og kontaktinformasjon for å få mer informasjon litt senere i forløpet, forklarer Helge Haugland, seniorforsker og overlege ved Luftambulansetjenesten i Trondheim.

Nasjonal interesse

For å finne ut hvilke kvaliteter luftambulansetjenesten skulle måles på, ble det gjort et stort arbeid som inkluderte dyktige fagfolk fra hele verden.

– Vi inviterte masse eksperter fra luftambulansetjenester i hele verden, ikke bare de som jobber som luftambulanseleger, men også de som er samarbeidspartnere med luftambulansetjenesten, for eksempel legevaktsleger og leger i akuttmottak.

– Indikatorene vi måles på i applikasjonen, er summen av det ekspertene kom frem til i fellesskap. Jeg har god tro på at dette representerer det vi kan definere som kvalitet i luftambulansetjenesten, sier Haugland.

Ønsker å utvide applikasjonen nasjonalt

– På sikt ønsker vi at applikasjonen kan brukes nasjonalt. På den måten kan vi og tilsvarende fagmiljøer lære av hverandre.

Applikasjonen vil kunne bidra til en god læringskultur, lokalt, regionalt og nasjonalt, avslutter seniorforsker Uleberg.

Les hele saken på nettsidene til Hemit.

Powered by Labrador CMS