AKTUELT

John-Eivind Velure, direktør i Nkom, varsler overtredelsesgebyr mot Telenor etter tilsyn i nødnummersaken. John-Eivind Velure, direktør i Nkom, varsler overtredelsesgebyr mot Telenor etter tilsyn i nødnummersaken.

Varsler bot på 50 millioner kroner etter trøbbel med nødnummertjenesten

Nkom mener å ha avdekket flere lovbrudd hos Telenor etter at nødnummertjenesten var nede flere ganger i fjor høst.

Publisert Sist oppdatert

Det er alvorlige avvik som krever umiddelbare tiltak, sier direktør i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), John-Eivind Velure i en pressemelding.

Bakgrunnen er da det høsten 2024 ved fire anledninger var feil hos Telenor som førte til at det helt eller delvis var vanskelig eller umulig å komme gjennom til nødetatene. Nkom varslet tilsyn allerede etter første hendelse i august i fjor, og på grunn av gjentatte hendelser med nødnummertjenestene ble tilsynet utvidet flere ganger.

– Kunne vært unngått

– Gjennom omfattende tilsynsarbeid kan vi dokumentere flere lovbrudd som kunne vært unngått dersom Telenor hadde hatt bedre rutiner, bedre reserveløsninger for tjenestene sine, og dersom de hadde gjennomført tilstrekkelige risikovurderinger knyttet til blant annet planlagt arbeid. Feilene vi har avdekket burde ikke fått de konsekvensene det fikk, sier Velure.

Nkom har varslet Telenor om et overtredelsesgebyr på 50 millioner kroner for lovbruddene knyttet til problemene med nødnummertjenestene høsten 2024. Gebyrets størrelse knytter seg til overtredelsens alvorlighet og selskapets rolle i overtredelsen.

Dette er første gang Nkom varsler et så høyt overtredelsesgebyr. Velure sier i pressemeldingen at Nkom som myndighet har store forventninger til Telenor som en profesjonell aktør med et viktig samfunnsoppdrag. Telenor har fått frist til 17. mars for å komme med tilbakemeldinger før endelig vedtak fattes. Telenor må også utarbeide en handlingsplan innen 1. juni som Nkom skal godkjenne.

– Tar på største alvor

– Vi tar hendelsene i fjor på største alvor og beklager på det sterkeste at folk ikke kom frem til nødnumrene. Vi har alltid drevet tjenesten med svært høy oppetid, og har satt alle krefter inn for å sikre at lignende hendelser ikke igjen skal kunne skje. Nødnumrene i Norge skal virke, sier administrerende direktør i Telenor Norge, Birgitte Engebretsen.

Telenor opplyser at de skal gå grundig gjennom Nkom sin foreløpige rapport, og vil gi sitt tilsvar. Engebretsen peker på at myndighetene og mobiloperatørene bør jobbe sammen om nye og forenklede løsninger for å bedre robustheten i nødmeldingstjenesten.

– Vi opplever en god dialog med nødetatene, men vi etterlyser fra Nkom og øvrige myndigheter bedre samsvar mellom deres forventninger til sikkerhet og robusthet på den ene siden, og hva de bestiller og er villige til å betale for på den andre siden, sier Engebretsen.

Hun sier videre i en pressemelding at Nkoms lovtolkning, størrelsen på boten og konsekvensene av pålagte tiltak risikerer å gjøre det umulig for mobilselskap å drive nødmeldingstjenesten fremover.

– Vi har et felles mål om høyest mulig oppetid, men i rapporten måler Nkom oss opp mot andre krav enn de som ligger i de kommersielle avtalene som ble inngått med nødetatene. Jeg mener myndighetene og mobiloperatørene fremover bør jobbe sammen for en best mulig nødmeldingstjeneste, sier Engebretsen.

Engebretsen er positiv til Nkoms forslag om at flere aktører kan drive nødmeldingstjenesten, og avslutter med at hun derfor er bekymret for at Nkoms krav nå vil gjøre dette vanskeligere.

Hovedtrekk ved lovbruddene

I tilsynsrapporten er det dokumentert 22 overtredelser av lov om elektronisk kommunikasjon (ekomloven), sikkerhetsloven, ekomforskriften, nummerforskriften, klassifiseringsforskriften og virksomhetssikkerhetsforskriften.

  • Telenor har ikke levert nødmeldingstjenesten ved flere hendelser høsten 2024 slik de er lovpålagt.
  • Tilsynet har avdekket at Telenor ikke har gjennomført planlagt arbeid på forsvarlig vis. Tilsynet har også avdekket at Telenor ikke har hatt forsvarlig sikkerhet ved gjennomføring av planlagt arbeid knyttet til nødmeldingstjenesten.
  • Nkom mener at Telenor ikke har gjort tilstrekkelige risiko- og sårbarhetsvurderinger knyttet til lovpålagt ansvar for hele verdikjeden til nødmeldetjenesten i Norge.
  • Telenor har ikke sørget for at det er tilstrekkelig redundans, dvs. reserveløsninger, for sine tjenester. Det innebar for eksempel at hendelsen 13. november fikk større konsekvenser enn den ville ha hatt, dersom reserveløsninger hadde fungert slik de skulle.
  • Det er heller ikke gjort en tilstrekkelig revisjon av underleverandør til Telenor Norges infrastruktur, og som har en avgjørende rolle i verdikjeden. Det er viktig at slike revisjoner gjennomføres for å sikre at underleverandørene følger opp krav og at de gjennomfører gode risikovurderinger knyttet til oppdragene.
  • Telenor har heller ikke varslet myndighetene rettidig. Aktørene plikter å varsle til myndighetene innen 30 minutter når alvorlige hendelser skjer. Nkom opplevde under flere av hendelsene at media fikk informasjon før vi som ansvarlig myndighet ble informert om situasjonen

Dette er hendelsene

Torsdag 29. august ble Nkom, gjennom media, kjent med at det var problemer med politiets nødnummer 112. Feilen oppstod i forbindelse med planlagt oppgradering av Telenors bedriftsnett, og rammet nødanrop som ble sendt over 4G-nettet i hele landet i en tidsperiode på 2 timer og 20 minutt. Nkom varslet tilsyn av Telenor allerede 29.august – altså samme dag hendelsen inntraff.

Mandag 16. september feilet tidvis mobilanrop over 4G i Telenors nett mot nødnummer 110 og 112 i hele landet. Feilen varte i 56 minutter. Samme dag varslet Nkom utvidelse av tilsynet.

Torsdag 17. og fredag 18. oktober ble anrop fra Telenor-abonnenter til 110, 112 og 113 rutet feil, og samtalene ble derfor ikke sendt til riktig mottak av nødmeldetjenesten. Det kunne for eksempel bety at dersom du befant deg i Tromsø og ringte et av nødnumrene, ville du blitt viderekoblet til sentralen i Oslo. Det førte til lengre svartid for 110 og 112. Ringte du 113 fikk du beskjed om at nummeret ikke var i bruk. Feilen varte i 3 timer og 24 minutter. Samme dag varslet Nkom igjen utvidelse av tilsynet.

Onsdag 13. november opplevde Telenor feil på flere systemer knyttet til mobilnettet. 110, 112 og 113, i tillegg til politiets nummer 02800, fungerte ikke som normalt fra kl. 10.25 til kl. 16.40 i hele landet. I tillegg var det i samme periode lang oppkoblingstid for vanlige samtaler for Telenor-abonnenter. Av de fire hendelsene var det denne hendelsen som hadde de største konsekvensene. Den rammet alle nødnumrene, hadde lang varighet og i tillegg ble også anrop til ordinære Telenor-abonnenter påvirket. Det er også under denne hendelsen vi ser de mest alvorlige avvikene. Nkom varslet igjen utvidelse av tilsynet, og dette har blitt gjennomført i perioden august 2024 til februar 2025.

Powered by Labrador CMS