Luftambulanse
Fremtidens «drone-ambulanse» vist for første gang utendørs
I Donauwörth i Tyskland er det som kan bli fremtidens ambulansetransport for første gang vist utendørs.
I desember i fjor skrev Ambulanseforum om eVTOL som kan bli bemannet med Ambulansepersonell. Dette kan beskrives som en stor elektrisk drone med plass til opptil tre personer. En eVTOL er et kombinert helikopter og en drone som an ta av og lande vertikalt.
Dette er en type luftfarkost som har hatt økende interesse de siste årene. Det er da spesielt etablerte aktører som Sikorsky og Airbus som kniver med oppstartsselskaper som Joby, Eve Holding og Vertical Aerospace i kappløpet om å være først. Stiftelsen Norsk Luftambulanse og Airbus har samarbeidet i mange år, med leveranse av en større flåte av H135 and H145 helikoptre. Det er den såkalte City Airbus de nå videreutvikler til bruk til medisinsk transport.
Harald Jøsendal fra Stiftelsen Norsk Luftambulanse, prosjektleder for eVTOL i Norge, kunne i desember fortelle at denne dronen kan endre ambulansestrukturen slik vi kjenner den i dag. I teorien kan dronen fly uten pilot ombord, men til å begynne med, inntil nok erfaring er samlet og sikkerheten kan garanteres, vil det kreves en godkjent pilot. Jøsendal antar at det kan ta tre til fire år før en ambulansearbeider kan transporteres alene til en pasient.
Nylig presenterte Airbus deres City Airbus i fullskala, med sitt vingespenn på 12 meter og åtte propeller. Avdukingen skjedde i anledning av det nye testsenteret for City Airbus i Donauwörth i Tyskland. Dette senteret er spesialtilpasset å teste systemer for eVTOL. Maskinen har ikke flydd utendørs ennå, men den er så vidt testet inne i en større hangar. Airbus opplyser at den skal få sin jomfrutur utendørs senere i år.
– Dette er et viktig skritt mot avansert luftmobilitet, sier Balkiz Sarihan som er leder for Urban Air Mobility hos Airbus.
Ifølge Jøsendal er tar det sju-åtte år før utviklingen har kommet langt nok til at første eVTOL kan bli operativ i Norge.
– Det fantastiske er at vi er med i utviklingen fra et tidlig stadium, gjennom samarbeidet med Airbus og Stiftelsen Norsk Luftambulanse, sier Jøsendal.