Aktuelt

Illustrasjonsfoto.

Det første norske AW101-redningshelikopteret bygges nå

AW101-maskinen befinner seg nå på sluttmonteringslinja på Agusta Westland-fabrikken i Yeovil i England.

Publisert Sist oppdatert

Det melder Teknisk Ukeblad.

– Sammenstillingen startet 11. mai, som planlagt. 17 måneder etter kontraktundertegning er vi «on track». Uten at vi skal bli for selvgode, kan vi i alle fall si at det per nå ser veldig bra ut, sier Bjørn Ivar Aarseth som er sjef for redningshelikopteranskaffelsesprosjektet Nawsarh.

Ferdigstillelse av det andre norske AW101-helikopteret starter 29. juni.

Disse to maskinene skal leveres i april 2017 og vil deretter gjennomgå en test- og evalueringsfase som er beregnet å ta et år.

Innfasing om tre år

Den norske versjonen heter AW101-612 og baserer seg på csar-versjonen (combat sar) til Italia.
Den første italienske maskinen, som bærer navnet HH-101A «CAESAR», fløy for første gang i mars i fjor.

Helikoptrene som nå bygges blir 330-skvadronens første nyleverte maskiner på 20 år. To Sea King-helikoptre (329 og 330) ble levert i 1996.

Åtte av helikoptrene som nå flyr for redningstjenesten ble levert så tidlig som 1972.

Fra 2018 skal de nye redningshelikoptrene innføres på Sola og deretter på 330-skvadronens øvrige fem baser.

Helikopteranskaffelsen ser nå ut til å bli 4,1 milliarder kroner rimeligere enn antatt, eller tatt høyde for.
Omregnet til 2015-kroner er den opprinnelige budsjettrammen 18,1 milliarder kroner. Dette blir nå justert ned til en ramme på 14 milliarder kroner.

Les mer om saken hos Teknisk Ukeblad

Powered by Labrador CMS