Hopp til hovedinnhold


Skole med blålys og sirene

- Er det ikke bare å sette seg bak rattet, skru på blålyset og trø gassen i bunn?
- Noen tror kanskje det, men utrykningskjøring handler ikke om fart. Det er forbausende lite å spare på høy fart. Det er jevnheten som er avgjørende. En jevnhet du oppnår ved å analysere trafikkbildet og se hva som skjer før det skjer. Vi prøver å sette oss inn i tankene til våre medtrafikanter, sier instruktør og undervisningsansvarlig Tor Fure i Salten Brann IKS til Avisa Nordland.
Årlig bringer han 15-20 nye sjåfører til aktiv tjeneste gjennom et «kode 160 kurs». Pluss vedlikeholdskurs av de mange sjåførene som er i Salten.
Holdninger, holdninger og holdninger. For Fure handler jobben om å skape gode holdninger hos sjåførene. Det er det viktigste.
– De fleste menn mener de er bedre enn gjennomsnittet til å kjøre bil. Bilkjøring handler ikke bare om deg, men også om samhandling med andre trafikanter. Spørsmålet er om du er villig til å kompensere for andres feil for å bevare sikkerheten i trafikken.
– Det er ikke til å legge skjul på at noen av landets utrykningssjåfører har tatt risiko opp igjennom årene. Unødvendig risiko.
Denne dagen har Fure elevene Rune Lange og Anita Kjelstrup Gløersen med seg i skolebilen. Sistnevnte var for øvrig landets første kvinnelige redningsmann på redningshelikopteret. Hun er godt vant til å jobbe under press. Nå er hun vikar i ambulansetjenesten ved Nordlandssykehuset.
– Kurset har vært en skikkelig vekker for meg. Jeg har lært mye som jeg ikke har tenkt på tidligere, sier Lange.
Les mer om saken hos Avisa Nordland