Hopp til hovedinnhold
Flyambulanse Beech 200. Fra tidligere leverandør Lufttransport. Foto: Lufttransport


Lufttransport mistet en halv milliard i omsetning

500 millioner i omsetning ble borte. Det gjorde også 136 ansatte da luftambulanseoppdraget de hadde hatt i 30 år ble borte.

Selvfølgelig tenkte vi på hvordan vi skulle overleve, sier administrerende direktør Frank Wilhelmsen til ITromsø (krever innlogging).

En umiskjennelige lyd av flymotorer som øker turtallet og et gult fly som klatrer ut fra flyplassen og etterlater den umiskjennelige lukta av flyfuel.

Det er en helt vanlig dag på Tromsø lufthavn.

Men det er ikke Lufttransports tomotors fly som er på vei til nok et ambulanseflyoppdrag. I snart ett år har Babcock sørget for luftambulansetjeneste i landsdelen – oppdraget Lufttransport hadde i 30 år.

– Det var ryggraden vår, sier Frank Wilhelmsen.

Han er administrerende direktør i Lufttransport, og må erkjenne at året som har gått har vært ett av de aller tøffeste.

– Det er selvfølgelig sårt at de gule flyene ikke er våre lenger, erkjenner Wilhelmsen.

Fra å være et av Nord-Norges største selskap med en omsetning på 800 millioner kroner og 229 ansatte, er det nå bare 93 personer igjen. Og omsetninga har falt til 300 millioner kroner.

Måtte beholde kulturen

For direktøren i det som er noe så sjeldent som et nordnorsk flyselskap, ble omstillingsperioden ikke bare prega av nedbemanning og salg av fly.

– Vi måtte sikret at vi klarte å beholde sikkerhetskulturen i selskapet. At vi ikke mistet nøkkelpersonell med helt avgjørende godkjenninger på operativ og teknisk side. Og det har vi klart, forteller Wilhelmsen.

Han erkjenner likevel at overgangen ble tøffere enn de hadde sett for seg.

Nylig ble det dessuten inngått forlik mellom Lufttransport og Luftambulansetjenesten HF, etter en langvarig konflikt som oppstå da Lufttransport ikke klarte å levere nødvendig beredskap etter at de tapte anbudet.

Lufttransport risikerte en avkorting på 14 millioner kroner, men etter forliket ble beløpet redusert til fire millioner kroner.

Les mer om saken hos ITromsø (krever innlogging).