Hopp til hovedinnhold
Babcock sitt jetfly under take off. Foto: Luftambulansetjenesten HF


Brage (36) ventet på flytransport etter hjerteproblemer – en svikt gjorde at han ble glemt

26. desember fikk Brage Hauger Halvorsen plutselig sterke brystsmerter. Reise fra Sandnessjøen til Bodø ble bestilt. Fire dager senere fikk han beskjed om at han var «glemt».

Sent 2. juledag smalt det i Brage Halvorsens brystkasse. Smertene strålte utover i venstre arm.

– Jeg hadde utfordringer med å fullføre setninger. Det var helt jævlig, sier han til NRK.

En ambulanse fikk ham raskt til Helgelandssykehuset i Sandnessjøen. Der fikk Brage beskjed om at en luftambulanse skulle fly ham til Bodø så raskt som mulig.

Men fire dager senere hadde han ikke rikket seg en meter. En teknisk feil gjorde nemlig at bestillingen av luftambulansen aldri gikk igjennom.

Uavklart situasjon

Brage Halvorsen bor på Herøy utenfor Sandnessjøen. Ambulansen bruker omtrent en halvtime dit. Da smertene i brystkassen meldte seg, og de ikke ga seg etter 10–12 minutter, fryktet han et hjerteinfarkt.

– Jeg tenkte det måtte gi seg snart. Men så forsto jeg at det var alvorlig.

Etter å ha blitt kjørt med ambulanse til sykehuset får 36-åringen både medisiner og hjerteovervåkningsutstyr.

De var bekymret for at et stort hjerteinfarkt kunne komme. Jeg fikk beskjed om at jeg skulle til Bodø for å bli fulgt opp på PCI-avdelingen.

Etter det Brage forsto skulle transporten skje så raskt som mulig.

– Jeg fikk beskjed om at det hastet og at jeg skulle sendes i løpet av fire timer. Men så gikk tiden, forteller han og legger til:

– Det hadde skjedd noe som ikke skal skje.

Bestillingen falt ut av systemet

Etter fire dager, altså den 30. desember, lå nemlig Brage fortsatt i Sandnessjøen. Den dagen fikk han også mer informasjon.

– Sykehuset hadde etterlyst transporten. Jeg fikk høre at reisen ikke lå i systemet til AMK i Tromsø. Bestillingen var aldri registrert, sier han.

NRK har vært i kontakt med Helgelandssykehuset, Nordlandssykehuset og Universitetssykehuset Nord-Norge for å finne ut hvordan det er mulig at en bestilling av et ambulansefly bare blir borte.

Etter å ha gjort interne undersøkelser får NRK bekreftet av Inger Lise Kristiansen ved AMK Tromsø og Jørgen Simensen ved AMK Helgeland at det den 27. desember ble bestilt ambulanseflytransport til Nordlandssykehuset i Bodø.

Denne bestillingen ble gjort elektronisk. Det er i dette systemet det skal ha oppstått en feil.

Samtidighetskonflikt

– Med bakgrunn i samtidighetskonflikt – og så langt ukjente tekniske årsaker – falt bestillingen ut fra sentralens oppdragslogg slik at oppdraget ikke ble gjennomført som planlagt, skriver Kristiansen og Simensen til NRK i en e-post.

Klinikksjef Pål Madsen for Prehospital klinikk ved Helgelandssykehuset forklarer nærmere:

– Vanligvis følges en elektronisk bestilling opp med en telefonkonferanse for å avtale praktiske ting.

Denne telefonkonferansen fant ikke sted som normalt på grunn av samtidighetskonflikt.

AMK hadde mange oppdrag å håndtere samtidig, men dette skulle ikke i seg selv stoppe bestillingen.

– Dersom transporten hadde hastet, hadde flyet selvsagt blitt etterlyst mye tidligere. Det så man altså ikke behov for her.

Vi beklager at pasienten ikke er blitt informert godt nok om dette underveis.