Hopp til hovedinnhold


Ambulansefly-problemene i nord handler ikke om offentlig versus privat drift.

Flyambulanseselskapet Babcock sliter med beredskapen i nord. Heldigvis vet Senterpartiet, LO og ytterste venstreside råd: Staten må ta over! Problemet er at dette ikke er en løsning, men en ideologisk motivert kortslutning, skriver Dagens Næringsliv på lederplass (krever innlogging).
Ikke dermed sagt at Luftambulanse HFs samarbeid med Babcock har vært noen suksesshistorie. Det kan tvert om beskrives som en serie støyende kriser, fra overtagelsen ble klar. Frem til da hadde private Lufttransport drevet tjenesten i 25 år, med stort hell.
Noe av den trange fødselen kan tilskrives de tøffe forhandlingene der piloter som skulle bli med over i det nye selskapet, plutselig ble kollektivt ugne og «unfit for flight». Babcock har dårligere betingelser enn Lufttransport hadde, men er på nivå med flybransjen forøvrig.
I begynnelsen av desember førte tekniske problemer til kritisk dårlig beredskap, spesielt i Finnmark. I julen ble veldig mange piloter syke på en gang, og beredskapskrisen lengst nord i landet gjentok seg.
«Grunnleggende helseberedskap egner seg ikke for en rå anbuds- og anskaffelsespolitikk,» konkluderer Kjersti Toppe (Sp) i Dagsavisen lille nyttårsaften. Med det slutter hun seg til kravene fra SV og LO om umiddelbar statlig overtagelse, fordi anbudspolitikk per definisjon er «rå». Men konkurranseutsetting handler om å få løsninger på bordet som tilbyr høy nok kvalitet mest mulig effektivt. Det er ingen naturlov at bestiller alltid skal legge mest vekt på pris.

Det er i ettertid kommet frem at bestiller vurderte Babcocks relativt lave score på kvalitet som «mer enn veid opp» av den gunstige prisen. Det fremstår nå som en dårlig vurdering, og burde antagelig gjort det allerede da. Var den relative vektingen av pris og kvalitet i anbudsprosessen riktig, og ble overtagelsen tvunget gjennom for fort, slik Babcock selv hevder?
Det er hitover det kritiske søkelyset bør rettes og ikke mot bruken av private aktører per se: Har bestiller gjort en god nok jobb?

Les hele lederen hos Dagens Næringsliv (krever innlogging)

Tidligere medieklipp om saken

Tidligere medieklipp om saken

Januar: 
Anbud på liv og helse – et mareritt i nord
Fylkeslegen har opprettet fem tilsynssaker i forbindelse med luftambulansetjenesten
Helt uakseptabelt å sende regninga til pasientene
Høie vil at helseforetakene skal ta ekstraregninga
Ambulanseflyproblemene i nord handler ikke om offentlig versus privat drift
Vil at staten skal overta driften av luftambulansen
Flyambulansetjenesten – påstander om usaklighet, usannheter og ulovlige aksjoner
Ambulanseflysaken – sykdom og påstand om ulovlige aksjoner
– Usant om Babcocks ansatte
En krise skapt av hva eller hvem? 
Nordlys leder: Utidig og tøvete aksjon
Man skulle vært gift og bodd i Bergen
Mener leger i nord skremmer befolkningen: Vi ser ingen tegn til krise eller katastrofe
Desember: 
Lufttransport svarer: Statistikk kan brukes til så mangt
Lykke til i 2020, Babcock! 
Feil på ambulansefly tvang pilot til å avbryte oppdrag
2. juledag: Finnmark er uten ambulansefly
Kan ha lokalisert årsaken til at fire ambulansefly ble satt på bakken
Babcock informerte ikke egne piloter om feil på flyene: – Hårreisende
Tre Babcock-fly settes tilbake i tjeneste
Trapper ned på ekstraflyene – anser beredskapen som god nok
«Jeg har kvidd meg for å gå på vakt i jula, men dette blir bra.»
Brev avslører Lufttransports krav for overtakelse
Babcock fikk full pott på kompetanse i anbudet – uten piloter
Babcock-sjefen om ambulanseflykrisen: Dette gikk galt
AMK-sjef ber politikerne rydde opp i Babcock-krisen
Nyhetsmelding: God ambulanseflyberedskap
Babcock: – Vi ba om gradvis overgang
Striden mellom Helse Nord og UNN eskalerer: – Det er uakseptabelt at de beskylder oss for faktafeil
Babcock informerte ikke egne piloter om feil på flyene: – Hårreisende
Tre Babcock-fly settes tilbake i tjeneste
Kan ha lokalisert årsaken til at fire ambulansefly ble satt på bakken
Luftambulansetjenesten med økonomiske krav overfor Babcock
Høie: Ikke riktig at dette var et spareanbud
Fem nye fly settes inn
Babcock kan få kjemperegning
Har sviktet 286 ganger
Seks av seks fly tilgjengelig i nord
Helse Nord har satt krisestab
Helse Nord: De fleste av de åtte hendelsene kan ikke lastes Babcock
UNN: Åtte uønskede hendelser
Første flylege sier opp jobben
Vil at staten skal ta over flyambulansene
Et av flyene i drift igjen
Tidligere operatør – vi kan være klare relativt raskt
Pilot – det er ikke tatt alvorlig nok
Forbedret ambulanseflyberedskap i november
Legene mistenkte hjerneslag på jenta (3,5 år), det tok 3,5 timer før flyet kom
November: 
Syv piloter inn i luftambulanseberedskapen
Ber om støtte fra Forsvaret – igjen
Høie ikke fornøyd med luftambulansetilbudet i nord
Babcock setter inn ekstra ambulansefly i nord
Fagfolk frykter at krisen i flyambulansetjenesten vil vare lenge
Moxnes ble nektet adgang til ambulanseflybasen i Kirkenes
Oktober:
Måtte svare for ambulanseflyberedskapen
Ernas svar om flyambulanse-beredskapen provoserer
September: 
Ambulansefly tilbake i tjeneste
August: 
Tre ambulansefly satt på bakken etter teknisk feil
Juli: 
Normal drift for flyene fra torsdag
Babcock venter full beredskap neste uke
– Treningsplanen for Babcocks piloter var for ambisiøs
– Mange pasienter som ville fått ambulansefly er kjørt med bil
Mads Gilbert om luftambulansekrisen – Vi kan ikke tåle det mye lenger
– Gilbert bidrar til unødig uro
Luftambulansen forlenger kriseplan for ambulansefly i nord
Babcock får hjelp av Forsvaret
Opptil fire uker til ambulanseflyene går som normalt
Forsvaret forlenger midlertidig ambulansehelikopter-base
I flere timer var Nord-Norge uten ett eneste kortbanefly
Slik forklarer Babcock den svekkede beredskapen
Luftambulansen varsler svekket kapasitet
Slik forklarer Babcock den svekkede beredskapen
I flere timer var Nord-Norge uten ett eneste kortbanefly
Kriseplan for luftambulanseovergangen – Forsvaret har ingen ekstra kapasitet
Har helikoptre fra Forsvaret i back up om beredskapen svikter
Frykter ny krise for ambulansefly
Babcocks ambulanseflytjeneste i gang
Juni: 
Nye ambulansefly snart på vingene – men luftambulansen varsler svekket kapasitet
April: 
Ambulanseflykonflikten løst – partene har blitt enige
Ambulanseflystriden fortsatt ikke løst – pilotopplæring blir forsinket