Hopp til hovedinnhold


Babcock: Ingen feil på motor

Ifølge Babcock er det samspillet mellom motor og propell som gjør at ambulanseflyene står på bakken, skriver Dagbladet. 

Ambulansetjenesten i nord har hatt store utfordringer grunnet "tekniske problemer". I dag står fire ambulansefly på bakken etter gjentatte bekymringsmeldinger fra piloter og helsepersonell.
Den ferske operatøren Babcock har nå spurt tidligere operatør om mulighet for å leie inn fly, skriver Dagbladet. Samtidig har helseminister Bent Høie (H) både beklaget og varslet økonomiske konsekvenser for Babcock.
På Stortinget mandag innrømmet Høie at han ikke vet hva de tekniske problemene på ambulanseflyene beror på. Først sa Høie at han ble orientert om problemene i august, men korrigerte etterhvert seg selv.
– Jeg kan ha ordlagt meg på et vis som gjorde at jeg ble misforstått. I august ble jeg informert om andre tekniske utfordringer, sa Høie.
Siste: Babcock kan få kjemperegning.
Les også: Hever beredskapsnivået.

«Ingen feil»

Dagbladet får i dag bekreftet fra Babcock at problemet er «samspillet» mellom motor og propell.
– Motorkraften er der, men når man endrer turtall og vridning på propell, oppstår en situasjon som piloten oppfatter som en vridning på flyet. Det er ingen feil på motor og feil på propell, men samspillet mellom motor og propell er ikke optimalt, sier Roger Solheim til Dagbladet.
– Er dette noe som kommer naturlig ved å bruke flyene på kortbanenettet?
– Definitivt nei, svarer Solheim.
Arbeiderpartiet har fortalt Dagbladet at saken som helhet medfører et kontraktsbrudd fra Babcock sin side. De vil at staten skal overta den omdiskuterte kontrakten for drift av luftambulansen i nord.

Høie: - Tekniske utfordringer

Høie (H) erkjente på mandag at han siden august har visst om tekniske problemer ved flere av luftambulanseflyene i Nord-Norge, men at han ikke visste hva de tekniske feilene på ambulsanseflyene går ut på.Onsdag formiddag ble det kjent at problemet er samspill, ikke feil på flyene.
Høie fastholder likevel at det handler om en teknisk utfordring når han snakker med Dagbladet onsdag.
– Dette er en teknisk utfordring, og det som er viktig er at Luftfartstilsynet har gitt en positiv tilbakemelding på Babcock sitt arbeid med flysikkerheten. Det jobbes med å teste ut og være sikker på at flyene er sikre. Det er deres ansvar. Vårt ansvar er å sette inn ekstratiltak når de ikke leverer i henhold til kontrakten, understreker han.
Les hele artikkelen på Dagbladet.no.

Les mer om saken her:

Desember: 
Luftfarttilsynet: Urealistisk å få nye fly i luften på få dager
Babcock får ikke se avviksrapporten
Helse Nord har satt krisestab
Åtte uønskede hendelser
Første flylege sier opp jobben
Vil at staten skal ta over flyambulansene
Et av flyene i drift igjen
Tidligere operatør – vi kan være klare relativt raskt
Pilot – det er ikke tatt alvorlig nok
Forbedret ambulanseflyberedskap i november
Legene mistenkte hjerneslag på jenta (3,5 år), det tok 3,5 timer før flyet kom