Hopp til hovedinnhold


Motorene til Babcocks fly har et helt spesielt oppsett: – Må vurdere å sette alle på bakken

Motorene til de ti splitter nye Babcock-flyene er satt opp på en helt spesiell måte for å kunne fly på kortbanenettet i Norge, ifølge Nordlys (krever innlogging).

De ti nye Beech B250-flyene som Babcock har kjøpt for å bruke i luftambulansetjenesten i Norge har et helt spesielt motoroppsett.

Standardutgaven av B250, som blant annet benyttes i Sverige, kan ikke brukes på kortbaneflyplasser. For at de norske flyene skal kunne brukes på kortbanenettet, er motorene rigget på en annen måte.

Satt på bakken

– Vi vet at Babcocks B250-fly har en annen motorkonfigurasjon enn det som er vanlig. Dette fordi at flyene skal kunne operere på kortbanenettet, sier Yngve Carlsen, leder i Norsk Flygerforbund til Nordlys.

De siste dagene er fire-fem av de ti flyene satt på bakken på grunn av motorbortfall under landing.

– Vi vet jo ikke om dette har noe med den spesielle riggingen å gjøre, men det er naturlig å se den veien, sier Carlsen.

Han vil på ingen måte utelukke at dette er en systemisk feil som kan ramme alle Babcocks fly.

– Da er en naturlig konsekvens å vurdere å sette alle flyene på bakken inntil feilen er funnet, sier Carlsen.

Bekymringsmelding

Flygerforbundet mener myndighetene må vurdere å ta alle ambulanseflyut av drift, fremgår det i en bekymringsmelding sendt fra Norsk Flygerforbund.

Ifølge Flygerforbundet har flygerne i lang tid følt på en usikkerhet på grunn av manglende forbedring av tjenesten.

– Våre medlemmer har nå opplevd krisetilstander helt siden oppstart med ny operatør 1. juli, sier forbundsleder Yngve Carlsen.

Les mer om saken hos Nordlys (krever innlogging)

Mer om saken: 

Desember: 
Seks av seks fly tilgjengelig i nord
Helse Nord har satt krisestab
Åtte uønskede hendelser
Første flylege sier opp jobben
Vil at staten skal ta over flyambulansene
Et av flyene i drift igjen
Tidligere operatør – vi kan være klare relativt raskt
Pilot – det er ikke tatt alvorlig nok
Forbedret ambulanseflyberedskap i november
Legene mistenkte hjerneslag på jenta (3,5 år), det tok 3,5 timer før flyet kom
November: 
Syv piloter inn i luftambulanseberedskapen
Ber om støtte fra Forsvaret – igjen
Høie ikke fornøyd med luftambulansetilbudet i nord
Babcock setter inn ekstra ambulansefly i nord
Fagfolk frykter at krisen i flyambulansetjenesten vil vare lenge
Moxnes ble nektet adgang til ambulanseflybasen i Kirkenes
Oktober:
Måtte svare for ambulanseflyberedskapen
Ernas svar om flyambulanse-beredskapen provoserer
September: 
Ambulansefly tilbake i tjeneste
August: 
Tre ambulansefly satt på bakken etter teknisk feil
Juli: 
Normal drift for flyene fra torsdag
Babcock venter full beredskap neste uke
– Treningsplanen for Babcocks piloter var for ambisiøs
– Mange pasienter som ville fått ambulansefly er kjørt med bil
Mads Gilbert om luftambulansekrisen – Vi kan ikke tåle det mye lenger
– Gilbert bidrar til unødig uro
Luftambulansen forlenger kriseplan for ambulansefly i nord
Babcock får hjelp av Forsvaret
Opptil fire uker til ambulanseflyene går som normalt
Forsvaret forlenger midlertidig ambulansehelikopter-base
I flere timer var Nord-Norge uten ett eneste kortbanefly
Slik forklarer Babcock den svekkede beredskapen
Luftambulansen varsler svekket kapasitet
Slik forklarer Babcock den svekkede beredskapen
I flere timer var Nord-Norge uten ett eneste kortbanefly
Kriseplan for luftambulanseovergangen – Forsvaret har ingen ekstra kapasitet
Har helikoptre fra Forsvaret i back up om beredskapen svikter
Frykter ny krise for ambulansefly
Babcocks ambulanseflytjeneste i gang
Juni: 
Nye ambulansefly snart på vingene – men luftambulansen varsler svekket kapasitet
April: 
Ambulanseflykonflikten løst – partene har blitt enige
Ambulanseflystriden fortsatt ikke løst – pilotopplæring blir forsinket