Hopp til hovedinnhold


Luftfartstilsynet: Urealistisk å få nye fly i luften på få dager

I hjørnet av rullebanen på Tromsø lufthavn står fire ambulansefly ubrukt. Lufttransport mener de er flyveklare på noen dager. Det er ikke Luftfartstilsynet enige i, skriver NRK Nordland.

Søndag tok overlege Mads Gilbert ved Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN) til orde for å bruke de gamle flyene til Lufttransport for å løse problemene med luftambulanseflyene.
– Hvis noen spør oss om vi kan hjelpe til slik krisen er, skal vi selvfølgelig hjelpe til, sa administrerende direktør i Lufttransport, Frank Wilhelmsen til NRK tidligere.
Siste: Seks av seks fly tilgjengelig. 
BakgrunnFem av de nye ambulanseflyene tas ut av tjeneste

– Urealistisk

Wilhelmsen i Lufttransport mener det er mulig å få de gamle flyene i lufta i løpet av dager. Luftfartstilsynet på sin side mener det er urealistisk.
For det første må flyene kontrolleres for det rent tekniske.
I tillegg er det en omfattende gjenopptrening som må på plass, skal vi tro luftfartsdirektøren.
– Man må også ha instruktører som i dag faktisk flyr for Babcock. Det vil også gå ut over tjenesten der, sier luftfartsdirektør Lars Kobberstad.

– Må trenes tilbake

Noe som kanskje er ukjent for mange er at pilotene ifølge Kobberstad også har «avlært» seg de gamle flyene – å skulle lære seg de gamle for så i fremtiden å gå tilbake igjen vil være en ekstra belastning mener han.
– Det er noen andre formaliteter og, men i bunn og grunn må de pilotene trenes tilbake til den gamle flytypen. Å gå frem og så tilbake igjen vil være en økt belastning for dem, sier han.
Les mer på NRK Nordland sine sider. 

Mer om saken: 

Desember: 
Helse Nord har satt krisestab
Åtte uønskede hendelser
Første flylege sier opp jobben
Vil at staten skal ta over flyambulansene
Et av flyene i drift igjen
Tidligere operatør – vi kan være klare relativt raskt
Pilot – det er ikke tatt alvorlig nok
Forbedret ambulanseflyberedskap i november
Legene mistenkte hjerneslag på jenta (3,5 år), det tok 3,5 timer før flyet kom