Hopp til hovedinnhold
Volkswagen Crafter er ambulansen som er levert mest av i 2022,
VW Crafter er den suverene markedslederen innen norsk ambulansetejeneste.


Vinnerne av ambulanseanbudet: Venter med feiring til kontrakten er signert

– Vi er innstilt ja, bekrefter Ronny Sørensen, daglig leder i Emergency Norway, nøkternt. – Vi er svært takknemlige og glade, men vi venter med kake og annen markering til kontrakten er signert. 

Går det veien så blir det kake.

Det er tredje gangen de vinner anbudet i den største gruppen, eller «volumgruppa» som han kaller det. Nå har han vunnet med en helt ny type bil: «En VW-Crafter 4 Motion 1-båre,» som det står i anbudet.

Slik ser bilen ut inni foreløpig. Foto: Emergency Norway

Crafter fra Emergency Norway

Til nå har Emergency Norway levert Mercedes Sprinter med tohjulstrekk. Denne gangen er det en Volkswagen Crafter med firehjulstrekk.

– Bilen kom på markedet i fjor, så konseptet er relativt nytt.

Sørensen kan røpe at hans første VW-4-motion nettopp har kommet til Norge. Den skal leveres til den private ambulansestasjonen Seljord i Telemark. Private tjenester velger fritt hva de kan kjøpe.

– Vår første VW Crafter 4-motion blir registrert neste uke og overleveringen vil skje i løpet av ti dager, sier Sørensen.Bilene til Emergency Norway bygges i samarbeid med AMZ i Polen.

Det er ikke bygget noen norsk versjon av sprinteren ennå. Her er svensk versjon av Sprinter, det vil si annen fagmerking og lysutstyr, på «gammel» modell. Foto: Profile

Ny type Sprinter fra VBK Nordic

Hos VBK som vant anbudet på ambulansebiler over 3,5 tonn med diesel og drift på en aksel og automatgir med en Mercedes-Benz Sprinter 419/37 KA er stemningen god, ifølge daglig leder Victor Sørensen.

– Vi er selvfølgelig litt spent på at det nå blir to biltyper over 3,5 tonn, hvor Crafter står mot Sprinter, den mestselgende bilen de siste årene. Satser tjenestene på Sprinter eller en ny type bil med firehjulstrekk?

Sykehusinnkjøp har stipulert et salg på cirka 35 av tohjulsdrevne og 45 av firehjulsdrevne ambulansebiler over 3,5 tonn. Sprinteren har bakhulsdrift, 6 cylinder diesel og 140 kw.

– Men det er markedet og brukerne som avgjør, fastslår Sørensen.
VBK har vært ute i fem år nå, etter at de ikke fikk tildelt noen ambulanse i forrige anbud, og ny tildeling har blitt forsinket med et år.

– Vi har klart oss med andre oppdrag og har tenkt til å fighte oss tilbake.

Sprinteren deres er også noe nytt  i markedet:

– Vi skal levere Sprinter med lavt tak,  så vi har ikke noen bilder av den ennå, bare 3D-tegninger.

Ikke bygget ennå

Han forteller at bilene i dette anbudet ikke var på fysisk visning.

– Det var tilbudsinnlevering med tegninger og øvrig dokumentasjon, så det var spesielt. Det har vært fysisk framvisning av bilene tidligere.

Bilene til VBK leveres fra finske Profile.

Hva er ellers nytt?

– Det er lavt tak på bilen og lysbro på taket. Profile-bygde biler har tradisjonelt hatt forhøyet tak med innfelte lamper. Denne gangen var det et krav fra oppdragsgiver at det skulle være originalt tak på bilene. I tillegg vil skapløsningene og innredningen være helt ny.

Victor Sørensen forteller at VBK også har lagt stor vekt på ny ledsagerstol med elektrisk høyderegulering og en rekke andre krav til  justeringsmuligheter for bedre komfort og brukervennlighet.

– Dette var et punkt det var lagt stor vekt på fra Sykehusinnkjøps side.

Han avventer den store feiringen til karensdagen den 5. november er passert.

– Forhåpentligvis vil ikke eventuelle klager føre til avlyst anbud som sist.

Svenske sprintere på fabrikken i Finland. Foto: Profile