Slik forklarer redningsmannen den lynraske responsen

Det var mange tilfeldigheter i spill da landslagsløper Sondre Turvoll Fossli overlevde en hjertestans mandag morgen, skriver TV2.

Akuttkjeden fungerte utmerket på hjertestansen til landslagsløper Sondre Turvoll Fossli. Foto: Live Oftedahl

Fossli hadde nettopp kjørt av E18 ved Skøyen da måtte hjelpes ut av bilen av kjæresten Henriette. Politiet ble varslet om hendelsen 08.44, og kontaktet igjen AMK og brannvesen, i tillegg til Vegtrafikksentralen.

Bare tre minutter senere var ambulansebilen på stedet og brukte hjertestarter for å gjenopplive Turvoll Fossli.

– Det er i størrelsesorden én av ti som overlever en plutselig hjertestans utenfor sykehus, opplyser Theresa Olasveengen, som er lege og forsker ved Oslo Universitetssykehus.

Det var en akuttbil fra den såkalte en-reddertjenesten til Oslo universitetssykehus’ Prehospital klinikk som var lynraskt på stedet der Fossli mottok livreddende førstehjelp fra kjæresten Henriette og en forbipasserende syklist.

Mannen i akuttbilen mandag morgen var Per Fredrik Gustavsen, med over 20 års fartstid i ambulansetjenesten.

– Hvordan var det mulig med en så rask responstid?

– Grunnen er at jeg sitter i bilen og befinner meg i området, samtidig som det er et godt samarbeid med 113-sentralen. De fikk så raskt som mulig avdekket problemstillingen og angitt akkurat hvor dette hadde skjedd. Her fungerte det både mellom de som ringte inn, de som tok imot nødsamtalen og kommunikasjonen derfra og til meg, sier Gustavsen.

– Hvor tilfeldig var det at du befant deg i nærheten?

– Det var ganske tilfeldig. Når vi starter fra vaktlokalet inne på Ullevål er det primært to veier ut. Denne dagen valgte jeg hovedporten, og da ble retningen vestover. Jeg planla å kjøre til Skøyen, ta E18 innover mot byen og opp mot Karihaugen, så opp til Groruddalen og ned. Men jeg kunne like gjerne snudd ruta mi, sier den erfarne paramedisineren.

Han understreker at AMK (akuttmedisinsk kommunikasjonssentral) gjerne sender dem til områder hvor det kan være lite ressurser grunnet mange oppdrag, og at tidspunkt på døgnet spiller inn på hvor det er sannsynlig at noe kan skje.

– Vi kjører ikke rundt hele på måfå, det er basert på erfaring og behov mellom oss som utøvere og AMK-sentralen som legger grunnlaget for hvor vi velger kjørerute, sier Gustavsen.

Gustavsen roser syklisten og kjæresten til Turvoll Fossli, som gjorde en livreddende innsats før han nådde fram.

– Det er en veldig avgjørende faktor i slike tilfeller. De som var til stede, hadde gjort de riktige tingene så langt de hadde mulighet til, sier han.

Les mer om saken hos TV2

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.