Hopp til hovedinnhold


Da temperaturen steg over 30 grader, fikk luftambulansen problemer

Med temperaturer på godt over 30 grader kunne ikke flyene ta av. Det medførte at oppdrag måtte flyttes fra fly til bilambulanse og helikopter, melder Nordlys (krever innlogging).

Den ekstreme varmen i deler av Norge i helgen fikk flere konskekvenser. I Mo i Rana ble det registrert hele 32,3 grader og da fikk luftambulansen problemer.

Det kommer frem i Helse Nord sin situasjonsrapport for søndag 28. juli. I rapporten står det at oppdrag måtte løses på andre måter enn ved fly.

Hans Skog-Andersen, operativ sjef i Babcock, forteller at det var snakk om to oppdrag som måtte overføres fra fly søndag.

- Det ene oppdraget ble løst med bil-ambulanse. Mens den andre pasienten ble hentet med helikopter, forteller han og legger til:

- Vi i Babcock er opptatt av sikkerhet og jobber alltid innenfor de begrensningene som er på flyene og flyplassene. Jeg har selv flydd fly og helikopter for SAS og Forsvaret og har tidligere møtt på problemer med sterk varme. Det som skjer da er at vi beregner motorytelse, trykk, temperatur, vekt og lengde på rullebanen og svaret vi får avgjør om det er mulig å ta av innenfor de begrensningene som er satt av luftfartsmyndighetene for den aktuelle flyplassen. Det er flygeren og kapteinen som tar disse avgjørelsene, sier Skog-Andersen.

Ekstra varmt

Grunnen til at flyene møter på problemer i varmen er at varm luft er mindre tett enn kald luft, noe som gjør at flyene får mindre løft når det er varmt. Det betyr igjen at flyene må ha større fart og dermed lengre rullebane.

Les mer om saken hos Nordlys (krever innlogging)