Unik ambulansbåt minsker antall unødige helikopterutkallinger i den svenske skjærgården

Det er den eneste ambulansbåten i sitt slag i Sverige. Lastet med en ambulanse og firehjuling med slepevogn er Rescuer alltid klar til å rykke ut når noen trenger hjelp. Siden den ble tatt i bruk 2015 har antallet unødige helikopterutkallinger til skjærgården i sør minsket kraftig, skriver Göteborgs-Posten (krever innlogging).

Den er over 20 meter lang og nesten 8 meter bred. Ombord finns det plass til både en ambulanse, sykler og firehjuling med slepevogn.

Båten er utrustet med doble motorer, og kan komme opp i over 30 knop og er den eneste i sitt slag i hele Sverige.

– Det er den eneste ambulansbåten i Sverige som kan ta en bil ombord. Vi kan bedrive vanlig ambulansebehandling på samme måte som på land, sier Oscar Pihlblad, ambulansesykepleier.

Rescuer er alltid bemannet med minst to sjømenn og to ambulansesykepleiere som er klare til å rykke ut døgnet rundt når noen trenger hjelp.

Personellet arbeider i fem- eller sjudagersskift. Totalt er de ni; fire sjømenn og fem ambulansesykepleiere som skifter på å jobbe. 

– Jeg er her like mye som jeg er hjemme med familien, sier styrmann Henrik Johansson som jobber sju dager på og deretter har sju dager av.

Ambulansbåten ble satt i drift 2015 av det privateide rederiet Northern Offshore Service som utviklet konseptet på oppdrag fra Sahlgrenska.

– Før 2015 gikk helikopteret oftere ut hit. Anslagsvis har antall helikopterutkallinger minsket med 90 prosent. Det kjennes helt riktig at vi i stedet bruker helikopteret når det virkelig trengs.

Båten har 700-800 oppdrag i året.

Helikopteret kan da i større utstrekning fly til andre steder i regionen der behovet er størst.

Per Arnell, virksomhetsleder for regionens ambulanshelikopter, sier at han ikke kan bekrefte at antall utkallinger har minsket så mye som 90 prosent. Men han er enig i at antallet unødige helikopterutkallinger til skjærgården har gått kraftig ned.

2019 ser ut til å bli et rekordår i antall utrykninger for Rescuer.

Les mer om saken hos Göteborgs-Posten (krever innlogging)

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.