Se hvordan innovative løsninger påvirker arbeidshverdagen

Mer ansvar, mindre rot, bedre stemning og mer tid til brukerne. – Enkelte brukere sier de merker at vi har fått mindre hastverk, sier sjukepleier Arve til Fagbladet.

Ved Lade hjemmetjeneste i Trondheim foreslår, utvikler og prøver pleierne ut nye måter å arbeide på. Foreløpig resultat er mindre rot og bedre stemning. Og mer tid til brukerne.

Nå starter de arbeidsdagen med senka skuldre. Pleierne ligger ikke etter skjema allerede før de kjører ut til første bruker på morgenen. Ikke nå lenger.

– Enkelte brukere sier de merker at vi har fått mindre hastverk, sier sjukepleier Arve Nubdal.

– Og vi slipper å begynne dagen med hamrende hjerte, legger han til.

Hvordan har de klart å bedre arbeidsdagen sin samtidig som brukerne opplever et bedre møte med pleierne?

Bruker mindre tid til å forberede dagen

– Vi har ikke lenger et langt morgenmøte der alle får hele huskelista for dagen og gårsdagens journaler for mange brukere, forteller Nubdal.

Nå bruker han og de andre pleierne fem minutter på å samle seg før de kjører ut.

Dette er mulig fordi all nødvendig informasjon om brukerne ligger i journalsystemet som er tilgjengelig på telefonen. Hver pleier kan derfor hente opplysninger for brukerne de skal ut til i løpet av dagen. Slik sparer hver enkelt pleier mye tid på kun å finne fram den informasjonen de trenger før sine besøk.

Hjemmetjenesten på Lade har over 50 årsverk og omtrent 250 brukere. Hver dag får nesten 150 av disse ett eller flere besøk av minst en pleier. I løpet av en vanlig arbeidsdag er Arve og kollegene hans innom mellom 12 og 25 brukere.

Gode ideer fra ansatte

Det var en av de ansatte som foreslo at hver enkelt pleier selv skulle lese informasjon om de brukerne de selv skulle til. Informasjonen var allerede tilgjengelig på telefonen. Etter dette forslaget gikk hjemmetjenesten fra felles rapport til stille rapport.

Og det er ikke den eneste glupe ideen som er satt ut i livet på Lade. Hjemmetjenesten har nemlig vært med i prosjektet #Læringslivet. Prosjektet bygger på erkjennelsen av at det er den som har skoen på, som også kjenner hvor den trykker. Pleierne er de som best kjenner sin egen arbeidshverdag og brukerne. Derfor har de bedre forutsetninger enn de fleste til å få øye på både mangler og muligheter.

Nina Amble, professor ved Oslomet Storbyuniversitetet, leder #Læringslivet. Hun er overbevist om at både arbeidsmiljø og helsetjenestene kan bli bedre gjennom utviklingsarbeid som blir drevet av pleierne. Amble understreker at #Læringslivet er en arbeidsmåte mer enn et prosjekt.

– Innovasjon skal være en del av arbeidet, sier professoren og legger til at for henne betyr innovasjon rett og slett store og små ideer til forbedring.

Flytta dunken for skittentøy

Arve Nubdal har vært aktivt med i utviklingsarbeidet i hjemmetjenesten på Lade. Når han blir spurt om hva som er kommet ut av det, smiler han litt beskjemmet og sier at noen endringer har vært nesten filleting.

Det er så han nesten skjems over at det måtte et prosjekt til for at noen skulle gjøre endringen. Som for eksempel å flytte på en skittentøydunk. Den var tidligere plassert utenfor garderoben. Men det var ikke der folk skifta. Dermed ble skittentøyet ofte slengt på golvet utenfor toalettene i etasjen over. Takket være innovasjonsarbeidet står skittentøydunken nå der folk skifter. Og da blir den brukt.

– Slutt på rot og dårlig stemning, kan sjukepleieren konstatere.

Alltid oppdatert medisinliste

Han vet at små endringer kan ha stor betydning. Som å flytte en dunk for skittentøy. Eller å legge medisinlista på et lurt sted.

Hjemmetjenesten har ansvar for medisinene til en del brukere. Alle ansatte og for eksempel legevakt- og ambulansepersonell, skal alltid lett kunne finne en oppdatert legemiddelliste hjemme hos brukeren. Tidligere hendte det at hjemmetjenesten glemte å ta med seg den nye lista hvor det stod hvilke medisiner pasienten skulle ha i tillegg til dosering og når på døgnet legemidlene skulle gis. Den oppdaterte legemiddellista ble liggende igjen på basen for hjemmetjenesten. Og der var det ingen som hadde bruk for den.

– Så var det en luring her som kom på at vi kunne legge den nye medisinlista inn i multidoserullen, sier Arve Nubdal.

Multidoserullen inneholder alle medisinene pasienten trenger i løpet av uka. Pleierne glemmer aldri å ta med seg den ut. Så nå har brukerne alltid en oppdatert legemiddelliste hjemme hos seg.

Les mer om saken hos Fagbladet

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.