Trodde operatør-byttet ville koste 15 mill. ekstra. Nå er prislappen helt i det blå

Ingen kan svare på hvor mye luftambulanse-problemene vil koste, skriver Nordlys.

Heller ikke hvem som må betale regningene, er det enighet om.

Etter Babcock overtok flyambulansene i Norge natt til mandag, er det satt i gang en rekke tiltak for å ivareta beredskapen som selskapet ikke klarer.

  • I en uke har UNN hatt en ekstra anestesilege ved AMK-sentralen i Tromsø døgnet rundt. Slik skal det være i en uke til. Anestesilegen bidrar med prioriteringen av oppdrag.
  • I tillegg er sykepleierbemanningen på AMK økt, og bemanningen ved Flykoordineringssentralen økt.
  • Norsk Luftambulanse AS (NLAS) har også økt bemanningen ved helikopterbasen i Tromsø. NLAS opplyser til Nordlys at de vil kreve ekstra betalt for den ekstra døgnbemanningen.
  • Helsedirektoratet har anmodet Forsvaret om å stille et Bell-helikopter i beredskap i Finnmark. Forsvaret stiller med pilot, operatør, anestesilege og sykepleier. De vil fakturere for kostnadene ved å ha mannskapet i døgnberedskap.

– Vi fakturerer for våre ekstrakostnader ved å ha helikopteret i beredskap. Beredskap koster, det er det ingen tvil om. I anmodningen er vi bedt om 15 minutters beredskap, så det koster penger, sier Sigurd Tonning Olsen ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH).

Men kanskje det mest kostbare:

  • Luftambulansetjenesten HF har leid inn to jetfly fra to ulike selskaper. Joinjet og Airwing. Selskapene vil ikke opplyse hva de tar betalt for å stille i beredskap. Ifølge TV2 er kostnaden på mellom 100.000 og 150.000 kroner per døgn per fly. I tillegg kommer en teknisk pris på mellom 3000 og 10.000 kroner, og drivstoffkostnad på mellom på 4000 og 8000 kroner per flytimem, er kostnaden ifølge TV2s opplysninger.

Kommunikasjonssjefen i LAT HF vil ikke opplyse om prisen for de innleide flyene.

– Vi kommer ikke til å prioritere tid til å regne på dette nå. Men når beredskapen stabiliseres på normalt nivå uten ekstra fly, skal vi skaffe oss oversikt over bruken og offentliggjøre våre kostnader knyttet til dette, skriver kommunikasjonsarbeider Knut Haarvik i LAT HF, i en e-post til Nordlys.

Les mer om saken hos Nordlys

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.