Hopp til hovedinnhold


Ny ambulansebåt til Loppa i 2020

Maritime Partner har signert kontrakt på sin andre ambulansebåt for det norske markedet, melder Maritimt magasin.
Etter at Loppa Legeskyss AS (LL) i Øksfjord inngikk kontrakt om ambulansebåtdrift for Finnmarkssykehuset, har selskapet nå signert byggekontrakt med Maritime Partner AS (MP) i Ålesund for leveranse av en ambulansekatamaran. Båten skal leveres mai 2020, heter det i en pressemelding.
Nybygget skal være stasjonert i Øksfjord og vil være i drift i området Loppa, Hasvik og ytre Altafjord fra 1. juni 2020. Dette er en mye benyttet ambulansebåtstrekning, og trafikkerer et meget værhardt område av kysten vår. LL har kontrakt på drift av denne ambulansebåten i åtte år, med opsjon på 1 år + 1 år.
– Man får en betydelig styrket tjeneste med denne kontrakten. Den innebærer blant annet at man får en helt ny båt - en spesialtilpasset katamaran, med forsterket skrog og evnen til å holde høy fart i høy sjø, forteller divisjonsdirektør Harald I. Johnsen fra Sykehusinnkjøp HF.
Fartøyet er tegnet av Lindstøl Skip AS fra Risør, og det har i prosessen vært stort fokus på en trygg og komfortabel pasienttransport under meget varierende værforhold. For å ivareta dette er båten blant annet utrustet med et inntrekkbart vinge-system i baugen som vil redusere påkjenningene fra grov sjø betydelig. Dette systemet leveres fra det norske selskapet Wavefoil som har fått støtte til utviklingen fra Forskningsrådet, Innovasjon Norge og NTNU Discovery.
Båten vil inneholde gjennomarbeidde løsninger som skal sørge for trygge og gode forhold for pasienter, mannskap og helsepersonell. Blant annet vil sykelugaren være utrustet med et skinnesystem som gjør at innredningen kan bygges opp i moduler og hurtig endres på om det skulle være behov for det, kommer det frem av pressemeldingen.
Det har vært stort fokus på miljøperspektivet i designprosessen for denne båten. Skrogene har effektive, moderne linjer med lav motstand gjennom vannet som har vært utprøvd på flere hurtigbåter med stor suksess. Dette vil redusere effektbehovet på maskineriet og dermed redusere utslippene.
Det viktigste tiltaket for å redusere miljøavtrykket til båten er at den produseres i resirkulert aluminium som produseres ved hjelp av 5 prosent av energien sammenlignet med å produsere ny. Et annet tiltak som skal bidra til å redusere miljøavtrykket er at båten ikke skal males på skutesidene. Dette vil redusere utslipp av malingsrester til lokalmiljøet, samt at man unngår miljøutslipp i forbindelse med vedlikehold av dette.
Ambulansebåtfartøyet ALUSAFE CAT 21 er et resultat av bygging og videreutvikling av flere passasjerkatamaraner og fartøy av denne typen har operert i de mest utsatte farvann langs norskekysten i en årrekke. Utviklingen av fartøyene har blitt utført i et nært samarbeide med redere,  mannskap, brukere, forskningsinstitusjoner, klasseselskap og myndigheter.
Les mer om saken og se illustrasjon av båten hos Maritimt magasin