Skremmende drømmejobb i Loppa

Å jobbe på ambulansebåt i et av landets mest utsatte havområder, er ikke for pyser. Kim Gøran Pedersen blir skremt, men mener likevel han har drømmejobben. Loppa legeskyssbåter AS vant nylig anbudet og får fortsette ti år til. 

Kim Gøran Pedersen tar seg godt av Rune Bye, og latteren sitter løst som et våpen mot litt hjertebekymring. Kona Vanja følger med på turen til Hammerfest. Foto: Alf Ove Hansen/Argus Media

Forkortet reportasje fra Ambulanseforum nr. 3 2019 Ønsker du å abonnere? Sjekk her!

Tekst: Ann-Mari Gregersen Foto: Alf Ove Hansen fra Argus Media 

– Ligger du godt? Du var lett som en fjær, men litt lang! Skal se om jeg ikke får dyna rundt beina på deg likevel.

Latteren sitter løst på M.W. Asheim. Kim Gøran Pedersen gjør prosedyrene som kreves når en mistenker et hjerteinfarkt. Ambulansefagarbeideren jobbet på bil i Alta de fem første årene, de fem siste har han satt sjøbein.

Pasienter i tre kommuner

Nå skal pasient Rune Bye tas vare på de neste to timene, før kolleger i Hammerfest overtar.

– Jeg har vært om bord her før, som barn ble det noen brukne bein. I dag følte jeg et trykk over brystet, og tenkte at det var best å få det sjekket, sier Rune.

I tillegg til jobben på en fiskefôrfabrikk, er 38-åringen også brannmann og akutthjelper. Han vet at slike symptomer skal en ikke ta lett på. Nå er han glad for neste transportetappe.

– Legebåten er en så viktig ressurs, og har berget så utrolig mange liv opp igjennom årene. De som jobber om bord er rutinerte, og kompetansen uvurderlig.

Båten betjener kommunene Loppa, øya Hasvik og fylkets største by Alta. Båten er stasjonert i Øksfjord, Loppas største tettsted med 500 innbyggere. Kim Gøran kjenner mange, om ikke de fleste av pasientene. Da han flyttet hjem til Øksfjord, var han også forberedt på å møte nære familiemedlemmer i en jobbsituasjon.

Båten er ikke bare godt medisinsk utstyrt. Den har en avansert broløsning hvor skjermbilder fra radar, kartplotter, reserve-kartplotter og kameraovervåkning kan flyttes til hvilken som helst skjerm med et tastetrykk. På den måten kan viktig informasjon vises på hensiktsmessig skjerm. Foto: Alf Ove Hansen/Argus Media

Er ikke fartøysjef

Båten legger fra kai og setter kursen mot Hammerfest. I dag går de indre led tur/retur på grunn av vestlig stiv kuling. Normal rute er 40 nautiske mil, i dag blir det sju mer. Turen vil ta rundt to timer. Legebåten tok sist år nesten 300 oppdrag, gikk totalt én runde rundt jordkloden og hadde ikke et eneste avvik. Det er skipper Martin Jensen som er fartøysjef. Han bestemmer når været er godt nok til å legge i vei, og hvilken rute som skal velges. På bil var det Kim Gøran som hadde den tittelen.

Kim Gøran er den eneste av tre om bord som er ansatt av Finnmarkssykehuset. Han har det medisinske ansvaret om bord, men har ingen formell maritim kompetanse.

– Vi har et tett og fint samarbeid på båten, og er et godt team. Sjøfolkene har også trening med det medisinske. Jeg har selvsagt ansvaret for pasienten, men jeg kjenner ikke farvannet, og kan heller ikke vite om denne kaia er mulig å legge til eller andre x-faktorer som tar tid å finne ut av.

Kan være skremmende

Han har lært seg å bli trygg på havet og å stole på skipper og matros, men det har krevd tilvenning.

– Det kan være skremmende. Den som sier noe annet, snakker neppe helt sant. Du er så langt unna både lege og sykehus. Én ting er været, men du blir også på en måte presset til å gjøre tiltak du kunne ha ventet med andre steder. For meg er det uansett drømmejobben, selv om en til tider må være litt cowboy!

Kim Gøran overvåker Rune. På broen har skipper Martin overblikket. Kursen som går nært land gjør at pasienten får det litt mer behagelig på turen. 32-åringen er vokst opp på havet, med en bestefar som også styrte ambulanseskuta. Selv har han tidligere seilt som styrmann på store oljetankere rundt om i verden.

– Havområdet jeg nå går på med ambulansebåten, er en av – om ikke den mest – værharde strekningen i hele Norge. Navigeringsmessig er det ikke vanskelig, men når du kommer ut fra Øksfjord, kommer Storhavet rett inn. Du har ingen holmer å gjemme deg bak, og Grønland er neste stopp.

Martin kjenner, som de andre skipperne til Loppa legeskyss, farvannet ut og inn. Det betyr også at han vet hvordan havstykkene skal krysses på rett måte i båtens marsjfart på 25 knop. Du må kjenne sjø og viker, kunne tolke skyer og vindretning for i det hele tatt å vite om en skal legge fra kai, andre ganger for å komme raskest mulig frem. Det kan stå om minutter og kvarter for pasienten.

Fall på 15 meter

– Yr bruker vi ikke mye. Her må vi se ut vinduet. Til Hasvik bruker vi for eksempel 40 minutter i grei fart. På det meste har det tatt 1,5 time. Vi har avbrutt noen turer på vei dit, da bølgene ble for store.

Bølger vet både Martin, Kim Gøran og matros Hans Ulrik alt om. En av de verste turene opplevde de sammen, heldigvis uten pasient.

– Vi bare så en gigantisk bølge bygge seg opp rett foran oss og visste at den kommer vi ikke unna. Fallet ned var på 15 meter, og da var jeg faktisk litt redd. Det var ekstra trygt å vite at båten faktisk er bygget for 6G, forteller Martin.

Pasienten bukseres li land. Matros Hans Ulrik Bårdsen er med på det meste, fra å ha styring på maskinrom til få pasienter i land. Foto: Alf Ove Hansen/Argus Media

Hvem kan vi ringe?

Nå er det anbudstid, og i det nye anbudet er kravet at båten skal tåle 1G. Martin vet at han ikke sier ja til å jobbe på hvilken som helst båttype.

– For meg er det viktig at jeg er trygg på båten, som tross alt skal takle svært utfordrende værforhold. Jeg har sett hvor tøft det kan være, og vil ikke jobbe på ambulansebåt for enhver pris.

Kim Gøran tror mange, og også lokalbefolkningen, ikke helt forstår hva mannskapet på tre på legebåten faktisk gjør.

– Vi berges på grunn av mye mer enn det medisinske. Samspillet mellom oss tre på båten gjør at liv reddes. Vi har jo taushetsplikt, så det er jo ikke mulig å fortelle alt om arbeidsdagen, sier han.

Det blir bestemt at pasienten skal til videre utredning i Hammerfest, men først må lege Ville Lande Borring av i Øksfjord. Søringen har bare vært en drøy måned i nord, men trives med utfordrende oppgaver. Han valgte seg bevisst til Loppa, mye på grunn av legebåten.

– Jeg er imponert over båten. Den er godt utstyrt, som en ambulanse, skiftestue og et lite legekontor i ett. Dessuten merker du raskt at mannskapet ombord sitter på helt uvurderlig kunnskap om lokale farvann, geografi og lokalbefolkning.

Mens legen kan gå i land, må M.W. Asheim på ny ta turen til Hammerfest. En arbeidsdag som startet klokken 09.00 vil ikke være avsluttet før midnatt. Lange dager er ikke uvanlig, og alle dager er ulike. Kim Gøran er svært fornøyd med nordsjøturnusen han har.

– Etter denne turen, blir det obligatorisk seks timers hviletid. Vi varsler AMK, slik at de nå markerer oss for røde oppdrag. Nå får fly og helikopter være backup!

Hvordan gikk det med pasient Rune? Etter å ha blitt undersøkt på Hammerfest sykehus fant legene ut at hjertet har det fint, men at årene er problemet. Nå er han hjemme med barn og kone, går på medisiner og venter på videre behandling ved sykehuset i Tromsø.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.