Hopp til hovedinnhold


Selskapet sendte bekymringsmeldingen i april: I dag fikk de beskjed om å skaffe ekstra helikopter

Alle landets 13 helikopterbaser kan stå i fare for å bli uten helikopter, ifølge Nordlys (krever innlogging).

Tidligere: Advarte mot helikoptermangel allerede i april - fikk aldri svar
Mer: UNNs viktigste helikopter har vært ute av drift 132 dager på ett år

Årsaken er at NorskLuftambulanse har alle sine reservehelikopter i drift. Dermed finnes det ingen å sette inn, dersom det oppstår feil.

Dette har fått sykehusdirektør Anita Schumacher til å reagere. Hun har bedt Helse Nord om å sørge for at situasjonen blir bedret. Helse Nord ba denne uken helseforetaketLuftambulansetjenesten (LAT HF) om å finne en løsning.

Torsdag besluttet LAT HF at de ber operatøren skaffe reservehelikopter.

– Vi har gått til vår operatør og bedt dem om å skaffe et ekstra helikopter, sier Øyvind Juell i LAT HF.

– Har de fått et krav om det?

– Vi har bedt dem om å skaffe et reserve, sier han.

Nordlys skrev tirsdag at operatøren Norsk Luftambulanse AS allerede i april i år advarte om at situasjonen kunne oppstå. Årsaken var at de opplevde et langt høyere timeuttak, enn det som var forespeilet i kontrakten.

Ville hatt tydeligere signaler

– Vi registrerer med bekymring at den avtale kapasiteten, som vi har etablert gjennom vårt toårige implementeringsprosjekt, muligens ikke er tilstrekkelig i forhold til det vi nå ser av faktisk utvikling i timeuttak, skriver Rune Midtgaard, som er administrerende direktør i Norsk Luftambulanse AS.

Han fikk aldri noe skriftlig svar fra helseforetaket.

– Vi skulle likt å ha fått tydeligere signaler, sier Midtgård til Nordlys.

Konsekvensen av økt flytid fører til hyppigere vedlikehold, og dermed er nå alle fire reservehelikopter i bruk. Kravet i kontrakten er at operatøren skal ha to til enhver tid.

– Varslet om utfordringer

Øyvind Juell sier han aldri svarte skriftlig på henvendelsen fra operatøren, men at de oppfattet varselet.

– De varslet at de hadde utfordringer, og vi tok grep med en gang. Vi har ikke svart skriftlig, men det har vært en omfattende prosess rundt varselet.

– Hva betyr omfattende prosess?

– Vi har diskutert kompenserende tiltak. I utgangspunktet har vi lett etter ulike løsninger.

Måtte få en oversikt først

– Men først i dag har du bedt operatøren sørge for et ekstra helikopter.

– Det er ikke lett å gjøre ting på kort sikt. Vi måtte få en oversikt over situasjonen først. Nå har vi bedt operatøren skaffe et ekstra helikopter.

Les mer om saken hos Nordlys (krever innlogging)