Selskapet sendte bekymringsmeldingen i april: I dag fikk de beskjed om å skaffe ekstra helikopter

Alle landets 13 helikopterbaser kan stå i fare for å bli uten helikopter, ifølge Nordlys (krever innlogging).

Norsk Luftambulanses nye ambulansehelikopter. Illustrasjonsfoto: Luftambulansetjenesten HF

Tidligere: Advarte mot helikoptermangel allerede i april – fikk aldri svar

Mer: UNNs viktigste helikopter har vært ute av drift 132 dager på ett år

Årsaken er at NorskLuftambulanse har alle sine reservehelikopter i drift. Dermed finnes det ingen å sette inn, dersom det oppstår feil.

Dette har fått sykehusdirektør Anita Schumacher til å reagere. Hun har bedt Helse Nord om å sørge for at situasjonen blir bedret. Helse Nord ba denne uken helseforetaketLuftambulansetjenesten (LAT HF) om å finne en løsning.

Torsdag besluttet LAT HF at de ber operatøren skaffe reservehelikopter.

– Vi har gått til vår operatør og bedt dem om å skaffe et ekstra helikopter, sier Øyvind Juell i LAT HF.

– Har de fått et krav om det?

– Vi har bedt dem om å skaffe et reserve, sier han.

Nordlys skrev tirsdag at operatøren Norsk Luftambulanse AS allerede i april i år advarte om at situasjonen kunne oppstå. Årsaken var at de opplevde et langt høyere timeuttak, enn det som var forespeilet i kontrakten.

Ville hatt tydeligere signaler

– Vi registrerer med bekymring at den avtale kapasiteten, som vi har etablert gjennom vårt toårige implementeringsprosjekt, muligens ikke er tilstrekkelig i forhold til det vi nå ser av faktisk utvikling i timeuttak, skriver Rune Midtgaard, som er administrerende direktør i Norsk Luftambulanse AS.

Han fikk aldri noe skriftlig svar fra helseforetaket.

– Vi skulle likt å ha fått tydeligere signaler, sier Midtgård til Nordlys.

Konsekvensen av økt flytid fører til hyppigere vedlikehold, og dermed er nå alle fire reservehelikopter i bruk. Kravet i kontrakten er at operatøren skal ha to til enhver tid.

– Varslet om utfordringer

Øyvind Juell sier han aldri svarte skriftlig på henvendelsen fra operatøren, men at de oppfattet varselet.

– De varslet at de hadde utfordringer, og vi tok grep med en gang. Vi har ikke svart skriftlig, men det har vært en omfattende prosess rundt varselet.

– Hva betyr omfattende prosess?

– Vi har diskutert kompenserende tiltak. I utgangspunktet har vi lett etter ulike løsninger.

Måtte få en oversikt først

– Men først i dag har du bedt operatøren sørge for et ekstra helikopter.

– Det er ikke lett å gjøre ting på kort sikt. Vi måtte få en oversikt over situasjonen først. Nå har vi bedt operatøren skaffe et ekstra helikopter.

Les mer om saken hos Nordlys (krever innlogging)

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.