Hopp til hovedinnhold


90 piloter går til sak mot Babcock

Konflikten rundt Babcock eskalerer nå inn i rettssystemet. 90 piloter har stevnet egen arbeidsgiver for retten, skriver Dagbladet.

Pilotene mener de har krav på å beholde sin lønn og ansiennitet når ambulanseflyselskap Babcock overtar driften av luftambulansen 1. juli i år.
Pilotene har inngått tariffavtale med Babcock. Spørsmålet er hvilke rettigheter en arbeidstaker har krav på ved virksomhetsoverdragelse.
- Arbeidsgiver aksepterer ikke at overdragelsen faller inn under arbeidsmiljølovens bestemmelser rundt virksomhetsoverdragelse. Derfor går vi til retten, bekrefter advokat Lars Holo i Arntzen de Besche til Dagbladet.

Ny jobb - eller samme jobb?

Han representerer flygerne i konflikten, og viser til at hans klienter jobber på samme sted, med samme jobb og samme pasientgruppe som tidligere. Dermed er påstanden at de gjør samme jobb og dermed har krav på å beholde sine vilkår.
Babcock har ikke akseptert virksomhetsoverdragelse tidligere i prosessen. NHO representerer selskapet i rettstvisten.
- Målet er å få en endelig rettslig avklaring av hvilke rettigheter en arbeidsgiver har etter en anbudsrunde. Pilotene ønsker å beholde lønnen og ansienniteten de hadde, utdyper Holo.
NHO forteller at de ennå ikke har mottatt søksmålet Dagbladet omtaler.

Forbauset Babcock

Marius Hansen i Babcock forteller Dagbladet at søksmålet overrasket ham.
- Vi brukte mye tid og ressurser på å bli enig om en tariffavtale og lønnsvilkår som ga oss den forutsigbarheten vi trengte for å kunne sikre alle pilotene jobb i tjenesten videre. Vi er spesielt overasket over at LO finansierer søksmålet som undergraver tariffavtalen de selv har forhandlet frem.
- Vi er uenig i at dette er å anse som en virksomhetsoverdragelse, men vi har nå fullt fokus på å overta tjenesten fra 1. juli, og overlater til NHO å håndtere saken videre, fortsetter Hansen.

Skandalen og rotet

I juni 2017 ble det klart at selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance vant anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten med fly. De inngikk da en kontrakt med staten verdt 2,6 milliarder kroner.
Det utlyste et ras av påstander om at Babcocks driftsmodell ville skade beredskapen i nord, og det kom påstander om grove feil i anbudsprosessen.
Lufttransport AS driver i dag både ambulanse med fly og helikopter, men tapte begge anbudene. Selskapet tapte på pris, men scoret best på kvalitet.
Les mer om saken hos Dagbladet