Hopp til hovedinnhold


AMK-sentralen i Oslo i datatrøbbel. Var delvis nede i over et døgn.

Manuell kommunikasjon har vært løsningen for å få ut ambulanser i Oslo-området det siste døgnet. Ingen akuttpasienter skal ha blitt berørt av datatrøbbelet, skriver Aftenposten.

Datasystemer på AMK-sentralen i Oslo var i over et døgn ustabile og til tider nede. I praksis har dette betydd at operatørene har måttet gjøre jobben manuelt.
Fredag kveld får Aftenposten opplyst at AMK er tilbake i normal drift.
AMK-sentralen er telefonsentralen som tar imot anrop på 113. Nødnummeret 113 fungerer som normalt.

Tar lengre tid å sende hjelp

Dataproblemer kan føre til at det tar lengre tid å sende ut ambulanser, ifølge avdelingsleder Oddbjørn Hagen ved AMK. Men de har så langt ikke noen indikasjoner på at det har skjedd.
Ifølge Hagen har de øvd på hva de skal gjøre hvis systemene går ned, men det er en utfordring at problemene har vart over tid.
– Får dere ut ambulanser til alle som trenger det?
– Ja, men en utfordring er den interne merbelastningen på grunn av overgangen til rent manuelle rutiner. AMK-sentralen har satt inn ekstra mannskapsressurser. Ambulansetjenesten er også blitt forsterket. Situasjonen følges nøye, skriver Hagen i en e-post.
Ambulansepersonellet har fått informasjon over nødnettet og telefon.
Ifølge Sykehuspartner, som drifter systemet, startet problemene litt etter klokken 13 torsdag.
– Fra klokken 17.30 har AMK vært tilbake i norm drift, opplyser Oddbjørn Hagen sent fredag.
Systemet blir normalt brukt av operatørene på AMK-sentralen til å opprette en digital journal, gi oppdrag til ambulansene og å følge ambulansenes status og bevegelser på et kart.
Informasjonen som blir skrevet inn i systemet blir også sendt til ambulansepersonellet i utrykningskjøretøyene.

Trøbbel etter oppgradering

Det er Sykehuspartner som drifter IT-systemene til AMK-sentralen. Det er det samme systemet som brukes i hele Norge, men det er kun i Oslo det har vært problemer.
Problemene skal ha oppstått etter en oppgradering av systemet. Ifølge kommunikasjonssjef Kari H. Slaattelid er det en «treghet i systemet» de jobber med å finne årsaken til.
Les mer om saken hos Aftenposten