Ni hjertestartere på plass og direktelinje til AMK

Hjerte- lungeredning. Illustrasjonsfoto: Thinkstock

– Det er en del av det samfunnsansvaret vi som kjører drosje ønsker å ta, skriver Ronny Bang Amundsen, daglig leder i Alta Taxi i et innlegg i Alta Posten (krever innlogging).

– Det er et prosjekt som har pågått flere steder rundt om i landet. Når det gjelder hjertestarterne, så er det en del av det samfunnsansvaret vi som kjører drosje ønsker å ta, sier Ronny Bang Amundsen, daglig leder i Alta Taxi.

– I Alta har vi totalt ni hjertestartere; én er på sentralen og én i taxibuss. Resten er fordelt på hvert vaktlag, ettersom at vi kjører 24 timer i døgnet.

Sjåfører på kurs

– Det er ikke planlagt å ha en starter i hver bil?

– Man har kanskje hatt ambisjoner om det. Det vi kanskje tenker mest på er at de som har hjertestarter med seg i bilen må være komfortabel med det. Alle som kjører for oss, også de som kjører deltid, blir kurset i det, men for noen kan det kanskje bli litt mye. Det er jo et menneskelig aspekt i det som man må ta hensyn til, sier Bang Amundsen.

– Vi kunne tenkt oss et par til, sånn at vi hvert fall har en i hver taxibuss. Der har vi faste sjåfører, som betyr at det hadde vært lettere å få kontinuitet i opplæring og bruk av hjertestarter, sier Bang Amundsen og frir litt til de som kunne tenke seg å bidra med flere.

Prisen for et liv

Det er en betydelig kostnad å kjøpe inn hjertestartere, og Alta Taxi har vært takknemlige for at ulike sponsorer har uttrykket at dette er noe de vil være med på.

– Vi har fått sponset to startere fra Polarlys Boligbyggelag, to fra den lokal LHL-avdelinga og to fra kommunen. Vi har investert i de resterende starterne selv.

Videre skal Alta Taxi i gang med et nytt taksametersystem som skal være klart til sommeren, noe de bruker rundt 1-1,5 millioner på. I tillegg til å da være tilgjengelig på en app der man både kan bestille, betale og se hvor drosja er, gir det nye systemet full oversikt til Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK) over hvor hjertestarterne er til enhver tid.

– Hvis AMK da for eksempel får vite at det skjer en hjertestans ute i Rafsbotn, kan de se om det er en drosje med hjertestarter i nærheten. Da har man muligheten til å kontakte bilen og få den sendt til adressa det måtte gjelde.

Du kan lese mer her, men det krever innlogging

 

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.