Hopp til hovedinnhold


Kravene til vakt og beredskap koster mye og er lite samkjørt

Stadig nye krav til vakt- og beredskapsordninger gjør det vanskelig for mange kommuner. Kommunene strekker seg langt for å oppfylle kravene, men det koster. Små kommuner med store geografiske avstander har de største utfordringene, skriver NTB i en pressemelding basert på en rapport bestilt av KS.

I alle kommuner må det til enhver tid være vakt- og beredskap innenfor områder som for eksempel barnevern og helsehjelp. De siste årene har myndighetene kommet med stadig nye krav til vakt og beredskap fra ulike hold. Samlet blir oppgavebyrden stor for kommunene. Det koster. Kommunene bruker uforholdsmessig mye penger på å oppfylle lovkravene fra myndighetene.
Helge Eide, direktør for interessepolitikk i KS, ønsker en gjennomgang av alle kravene:
– Vi oppfordrer til en gjennomgang av alle vakt- og beredskapsordningene som kommunene skal ha for å se på om beredskapskravene kan ses mer i sammenheng, og om alle formelle krav til disse faktisk er helt nødvendige av hensyn til liv og helse.
Ny rapport avslører store forskjeller
På oppdrag fra KS har Oslo Economics og Fürst og Høverstad dokumentert utviklingen i krav til vakt- og beredskapsordninger på helse-, omsorgs- og barnevernsområdet. Resultatet er lagt frem i en ny rapport.
– Denne rapporten dokumenterer tydelig hvor krevende det er for kommunene at de ulike statlige sektormyndigheter skjerper kravene til det kommunale beredskapsansvaret hver på sine områder, tilsynelatende helt uavhengig av hverandre. Hvordan kravene samlet skal kunne oppfylles i praksis, når det samtidig ikke gis nye ressurser, har fått altfor lite oppmerksomhet, sier Eide.
Kommuner med store geografiske avstander, få innbyggere og spredt bosetting får de største kostnadene. Det er langt mer utfordrende for disse å drifte en vakt- og beredskapsordning som tilfredsstiller statens krav enn det er for en stor bykommune som ofte har mange innbyggere på et lite areal.
Samarbeid lønner seg
Store kommuner eller kommuner som samarbeider, har lavere kostnader enn små kommuner som organiserer vakt og beredskap alene. Når det gjelder legevakt, har små kommuner med egen legevakt uten samarbeid med andre, langt høyere utgifter enn større kommuner eller kommuner som samarbeider med andre om legevakt.
Les det hele på nettsidene til NTB