Danmark: Datamaskin bedre til å identifisere hjertestans enn AMK-personell

Region Hovedstaden benytter kunstig intelligens til å identifisere pasienter med hjertestans, meningitt og hjerneslag, skriver DR.

EKG. Illustrasjonsfoto: Thinkstock

 

Når man ringer 1-1-2, og det er snakk om hjertestans, lykkes det i knapt 75 prosent av tilfellene de ansatte ved alarmsentralen å identifisere det.

Når de bruker en datamaskin med superhukommelse til å «være i medlytt» på samtalen, kan de kjenne igjen opptil 10 prosent flere hjertestans.

Det viser et prosjekt i Region Hovedstadens Akutberedskab, som siden september har brukt kunstig intelligens til å kjenne igjen tegn på livstruende tilstander skriver Berlingske.

– Vi kan se, at vi har en kunstig intelligens som er i stand til å lytte til samtalene på 112, analysere dem og trekke en konklusjon sikrere enn en operatør er i stand til. Det er helt fantastisk, sier forsker Stig Nikolaj Blomberg fra Akutberedskabet i Region Hovedstaden til Berlingske.

Computeren husker alle ord

Forskerne bak prosjektet har undersøkt 110.000 112-samtaler i 2014 og sammenlignet computerens vurdering med personellets beslutninger.

Ved 1.000 av de undersøkte samtalene viste det seg å være hjertestans. Her oppdaget datamaskinen 84,1 prosent av tilfellene, mens AMK-personellet oppdaget det i 72,5 prosent av tilfellene.

Datamaskinen, som hjelper helsepersonellet, er kodet med hundredetusenvis av samtaler for å kunne finne tegn på hjertestans hos de pasientene det ringes om.

Les hele saken her

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.