Hopp til hovedinnhold


Kan gå mot full krise i luftambulansen – stanser all opplæring av piloter

Det kan gå mot full pilotmangel for selskapet som snart skal overta ansvaret for å fly norske pasienter. Helseministeren følger situasjonen nøye, skriver NRK.
Flyambulanse Beech 200. Foto: Lufttransport

1. juli overtar Babcock driften av alle ambulansefly i Norge.
Innen den tid skal i underkant av 100 piloter være ferdig opplært. Det kan se ut til å bli vanskelig. Tre måneder før inntredelsen har treningen stoppet helt opp.
– Treningen er midlertidig stoppet, fordi vi og pilotene mener det er satt altfor lite tid til opptreningen, sier forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen.
Opptreningen går på prosedyrer og på å bli vant til den de nye flyene som Babcock innfører.
– Det er satt av syv dager, men vi har anslått at man burde hatt dobbelt så mye tid tilgjengelig. Selv om det er samme flytype, så er det vesentlige forskjeller mellom de to modellene.

Bekymringsmelding

I januar sendte pilotene via Lufttransports Flygerforening en bekymringsmelding på 22 sider til Luftfartstilsynet.
Tre måneder før pilotene skal frakte pasienter i de nye flyene er det bare om lag 25 prosent av pilotene i Lufttransport har nå gjennomført opplæringen.
Resten av pilotene nekter videre opplæring før et bedre opplegg er på plass.
– Det er viktig at pilotene kan prosedyrene til den nye operatøren og at man som pilot og mannskap er trygge på den flytypen man er satt til å operere, sier Carlsen.
Les mer hos NRK