Hopp til hovedinnhold


Nordland: Fylkesmannen etter Viking Sky-havariet: – Vi må ha en beredskap til den økte turismen

Fylkesmannen i Nordland, Tom Cato Karlsen peker på at Nordland og Nord-Norge har færre ressurser til å håndtere en cruiseskipsulykke lik den som var på Hustadvika forrige helg, skriver Avisa Nordland (krever innlogging).

Viking Sky skulle inn til Bodø, men snudde på grunn av at det var mye vind. Planen var at den skulle ligge her i 12 timer. Hvis motorstansen hadde skjedd på Helgeland en plass, hadde man hatt mye færre ressurser enn det som var tilgjengelig på mørekysten, forteller fylkesmannen som har ti års erfaring fra 330-skvadronen.

Han viser til at hadde ulykken skjedd utenfor Landegode eller Lofoten ville det bare vært Seakingen som kunne ha evakuert med heising, og at man eventuelt måtte fått hjelp fra 330-skvadronen i Finnmark og i Trøndelag.

Fylkesmannen er usikker på hvor slepebåtressursene i nord befant seg på det aktuelle tidspunktet.

– Vi vet at Hurtigruta sliter med å legge til ved dårlig vær. Det er mye som tyder på at en sånn hendelse hadde fått større konsekvenser lenger nord. Vi har mer og mer vinterturisme. Og vi vet at været kan være tøft. I det øyeblikket det går galt har vi i alle fall en lang kyst, slår Karlsen fast.

Tilfeldig

Han mener at beredskapen er en utfordring, så lenge cruisetrafikken tar seg opp.

– Man må ta med i regnskapet at turismen øker. Hvordan skal da beredskapen henge i hop med den økte turismen. Dette er en utfordring som storsamfunnet må vurdere.

Hvilket utfall en ulykke får blir mer og mer tilfeldig oppover kysten, skal man tro Karlsen.

– Når man ferdes langs kysten av Fastlands-Norge, så blir utfallet litt tilfeldig. Hvis en ulykke skjer, kan det være at det går bra, fordi det tilfeldigvis var en slepebåt ved Leknes eller Havøysund, og et helikopter med heis, tilgjengelig. Det er lange avstander i sør også, men der er det tettere og lettere å få tak i ressursene.

Turismen øker

– Det optimale hadde nok vært å ha en redningsskøyte på hvert nes, og helikopter i hver krok. Men vi må i det minste passe på at beredskapen er god nok. Når både cruisetrafikken og den generelle turismen, både til lands og til vanns øker, må vi ikke glemme at vi må ha en beredskap tilpasset dette.

Han påpeker viktigheten av at veksten i turismen ikke kan fortsette uten at man ser på beredskapen.

– Vi lever i et land med mye vær, det er ikke tvil om at det i nord ofte kan være mer lunefullt. Med klimaendringene så har det blitt mer tøft og uforutsigbart. Det gjør det hele vanskelig. Men man må sørge for at beredskapen dimensjoneres for veksten.

Utarbeidet beredskapsanalyse

Når det er snakk om liv eller død, er det Hovedredningssentralen og politiet som har ansvaret. Det er politiet som definerer når folk er i sikkerhet. Da tar kommunene over ansvaret.

Du kan lese hele artikkelen her, men det krever innlogging