Nye standarder for respons i England

Basert på omfattende kliniske undersøkelser verden over, har NHS i England implementert nye kriterier for respons, skriver NHS England.

I et brev til helseminister Jeremy Hunt, redegjør Sir Bruce Keogh for hvordan imponerende resultater fra undersøkelsen gjør at endringer kan gjøres nasjonalt.

Hva endrer de?

Endringen fokuserer på riktig og hensiktsmessig respons ved første gangs kontakt med ambulansetjenesten. (England har et system med single-paramedic respons til mange akuttoppdrag for å tilfredsstille kravet om 8 minutters responstid, red. anm.).

Til nå har alarmsentralen hatt 60 sekunder fra anropet kommer inn til det skal være sendt ambulanse. Operatørene har gitt tilbakemelding på at dette er for lite tid til å gjøre gode vurderinger.

Nå har operatørene fått mer tid til å håndtere 999-samtaler som ikke er umiddelbart livstruende. Det betyr at de får mer tid til å identifisere pasientens behov og kan sende riktig respons – som ikke alltid er en ambulanse.

Ambulansetjenestene var målt på tiden det tar fra en innkommende 999-samtale mottas til en enhet ankommer stedet pasienten befinner seg på.

På alle akuttoppdrag skulle ambulansen etter den gamle standarden være fremme etter 8 minutter. Det vi vet nå er at de fleste pasientene på akuttoppdrag ikke har behov for så rask responstid

Så, i fremtiden vil det bli fire kjørekoder:

Kategori 1 – Livstruende sykdom eller skade (f.x. hjertestans, anafylaksi, alvorlig traume). Her sendes det ambulanse umiddelbart.

Kategori 2 – Ikke umiddelbart livstruende. Kjøres akutt, ofte single paramedic-response.

Kategori 3 – hasteoppdrag som ofte fører til oppmøte.

Kategori 4 – lavt prioriterte oppdrag, som ofte kan løses v/henvisning, og ikke ambulanse.

Fordeler for pasientene

Med det nye systemet vil man bedre presisjonen i å gjenkjenne de mest livstruende tilstandene, spesielt hjertestans. En ny måte å spørre ut på identifiserer de pasientene som har mest behov for den raskeste hjelpen.

England har altså delt akuttur-segmentet i to, med hver sin prioritet, gitt alarmsentraloperatørene mer tid til å gjøre gode vurderinger, og å sende riktig ressurs til riktig tid.

For eksempel for hjerneslagpasienter vil ny prehospital-triage gi gevinst, fordi man sender ambulanse, og ikke en single-paramedic unit.

Du kan lese mer her

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.