Hopp til hovedinnhold


Ambulanseflyoppdrag ble kansellert på grunn av russernes GPS-jamming

Flygesjefen i Lufttransport til iFinnmark: – Russernes GPS-jamming er et stadig tilbakevendende problem for oss, skriver iFinnmark

Bortfallet av GPS-signaler i Øst-Finnmark i oktober og november i fjor, skapte problemer for luftambulansetjenesten.

Det er dokumentert i rapporten fra Finnmark politidistrikt, etter politiet startet etterforskning etter jammingen.

Gikk utover beredskapen

Finnmark politidistrikt igangsatte etterforskning og en rekke undersøkelser med to hovedformål:

1. Kartlegge hvorvidt forstyrrelse av GPS-signaler er som følge av en ytre påvirkning fra noen som befinner seg på norsk jord. Og dermed skal straffeforfølges.

2. Kartlegge eventuelle konsekvenser for den totale beredskapen i Finnmark.

Og i rapporten konkluderes det med at jammingen gikk utover ambulanseflyberedskapen.

Avviksmelding til Avinor

«Lufttransport som er operatør for luftambulansetjenesten innstilte i en periode sin aktivitet på Mehamn lufthavn. Det var her snakk om en håndfull flyginger til den aktuelle flyplassen som ikke ble gjennomført. Årsaken til dette er at de er avhengig av GPS for å kunne lande fra sør på denne. Avinor melder på sin side at de fikk ett avvik fra Lufttransport på dette. De bekrefter at en av senderne tilknyttet det konvensjonelle bakkebaserte utstyret var for svakt. Og det ble straks satt i gang utbedringstiltak. Ny sender ble montert i løpet av uke 45, og flyplassen skal nå være fullt operativ.", heter det i rapporten.

Flygesjef bekrefter kansellering

iFinnmark har snakket med flygesjef Roger Lillemæhlum i Lufttransport.

Han bekrefter hendelsen:

– Jeg kan bekrefte at vi måtte kansellere et ambulanseoppdrag til Mehamn. Normalt bruker vi GPS-systemet for å navigere oss til flyplassen. Når GPS er falt ut, må vi bruke det gamle systemet NDB, forteller han.

Mehamn har GPS-innflygingen fra både sør og nord, men NDB-en er kun fra sør.

NDB-systemet er et «radiofyr» som sender ut radiosignaler fra en antenne på bakken ved flyplassen. I flyene er det mottakere som tar imot disse signalene, og en et instrument med en viser som «peker» mot radiofyret. Dette systemet er langt fra så presist som GPS, men er selvfølgelig et godt hjelpemiddel om GPS-en er ramlet ut.

Backup-systemet også nede

– Den aktuelle dagen var signalene fra MDB-systemet for svakt til at vi kunne benytte oss av det. Derfor ble oppdraget kansellert. Disse signalene kan ha vært svake over en tid, men vi oppdaget ikke det før GPS-systemet var borte, forklarer flygesjefen.

– Hva slags oppdrag ble kansellert? Ble liv satt i fare?

– Det har jeg ikke detaljkunnskaper om. Men det skal ikke ha vært et kritisk hasteoppdrag, svarer flygesjef Roger Lillemæhlum i Lufttransport.

Jamming et problem i det daglige

Han sier at russernes GPS-jamming faktisk er et stort problem for dem som flyr ambulanseflyene i Finnmark.

– Under Nato-øvelsen «Trident Juncture» ble GPS-signalene jammet hver eneste dag. Og det er faktisk et reelt problem ennå. Russernes GPS-jamming er et stadig tilbakevendende problem for oss. Seinest i forrige uke var det flere dager at GPS-signalene ble jammet, forteller Roger Lillemælum til iFinnmark.

Han forteller at sist uke har jammingen vært så langt sør som Nordland, og her er det sannsynlig at det er andre kilder som for eksempel bil-jammer.

– Det er derfor ikke bare den antatte russiske aktiviteten som er problematisk, sier han.