Hos Akuttelefonen 1813 kan et oppslag i Sundhedsplatformen gjøre en viktig forskjell for de folk når de ringer inn. For eksempel om de akkurat er utskrevet og er i tvil om behandlings- eller medisinplanen. Potensielt kan oppslaget også være med på å redde liv, skriver Region Hovedstaden.
Hos Region Hovedstadens Akutberedskab er man ikke i tvil om verdien af SP-Link, som ble implementert den 3. juli 2018, og som gir lesetilgang til Sundhedsplatformen.
Marie Baastrup, enhetssjef for Akuttelefonen 1813, forteller:
Spesiallegekonsulent, Gitte Henriette Søndergaard, som håndterer telefoner til 1813, har samme opplevelse:
Marie Baastrup stemmer i:
– Ja, folk forventer faktisk en sammenheng på tvers – herunder sammenheng til egen lege – de har langt høyere forventninger til hva som deles på tvers enn vi rent faktisk gjør. Med leseadgang til Sundhedsplatformen kan vi imøtekomme litt flere av folks forventninger til vår viten, fordi vi ikke som tidligere er nødt til å spørre om sykehusløp, smerteplaner osv. Det øker folks tillit til vår profesjonalitet – og det øker tryggheten hos hver enkelt som ringer til oss. Det tror jeg sånn sett er det aller viktigste.