Hopp til hovedinnhold


Satt på skroget og ventet på hjelp mens UNN-helikopter uten redningsutstyr svevde over

– Vi satt i ti minutter og så på helikopteret. Det kunne ikke gjøre noe for å hjelpe oss. Det holder ikke, sier skipper John Sverre Erikstad etter havariet utenfor Sommarøy onsdag formiddag til iTromsø.

Like før klokken 12.00 onsdag går det galt for skipper John Sverre Erikstad og Pål Trones om bord på den tolv år gamle speedsjarken «Vågar». På et skefelt re nautiske mil nordvest for Sommarøy, setter garnet seg fast på bunnen mens kraftig strøm fører båten ut- over. Erikstad og Trones rekker ikke å kutte garnet før båten legger seg over på siden og vannet begynner å fosse inn.
– Det gikk veldig raskt for seg. Vi var bare nødt til å klatre opp på ripa og søke tilflukt på skroget, sier Erikstad til iTromsø.

Dykket ut av styrehuset

Inne i styrehuset er det godt med luft, noe som gjør at båten holder seg flytende. Der ligger også mobiltelefonene til Erikstad og Trones, samt ra diosenderen de trenger for å varsle om havariet.
– Jeg klatret inn og fikk sendt beskjed om hva som hadde skjedd og fikk svar om at redningsmannskaper var på tur ut til oss. Det gikk greit å komme seg inn, men etter hvert begynte styrehuset å fylles med vann, forteller skipperen.
Han måtte dykke for å komme seg ut igjen og opp på skroget.

Da skipperen sendte ut SOS- signalet ble alle båter og skip i nærheten varslet om havariet, og kystvaktskipet «Harstad», redningsskøyta «Dagfinn Paust» og ambulansehelikopter fra UNN ble sendt til stedet.
Det var ambulansehelikopteret som fant fiskerne først.
– Men de hadde ikke utstyr om bord til å få oss opp med. Det er vanskelig å anslå hvor lenge vi satt der våt og kald og så på at de fløy over oss, men det må hvert fall ha vært ti minutter. Det er bekymringsverdig for beredskapen til sjøs at de ikke har skikkelig redningsutstyr om bord. Det holder rett og slett ikke, sier Erikstad.

Totalhavari

Etter ambulansehelikopteret kom en beredskapsbåt fra KV «Harstad», som plukket dem opp og fikk dem ombord i fiskefartøyet «Skaaskjær». Der fikk fiskerne varme klær og hjemmesnekra lugger – laget av pledd og gaffatape – på beina.

Vil teste heis i helikoptrene

Seksjonsoverlege Bård Rannestad i UNNs helikoptertjeneste var med på redningsaksjonen onsdag. Han sier at ambulansehelikoptrene ikke er rustet for maritime redningsaksjoner utaskjærs.

– Heising på fartøy utaskjærs er kompleks business. Det verktøyet som er best egnet for det, er redningshelikoptre, sier han.

Ambulansehelikoptrene har ikke heis, men de har oppsett for underheng slik at de kan gjennomføre lett redning over fastland og i order.
– Å utføre slike redningsaksjoner til havs er i utgangspunktet ikke ambulansetjenestens oppgave. Vi rykket ut fordi vi var nærme, og vi bisto med lokalisering av fiskerne og fikk slått fast at de ikke lå i sjøen, noe som er viktig informasjon, sier Rannestad, og fortsetter:
– Når det er sagt, er det sånn at vi mener man burde se på muligheten for å prøve ut heiser i ambulansehelikoptrene, og vi har prøvd å få fremdrift i dette lenge. I 2009 ble det gjort en utredning av det, men Luftambulansetjenesten HF konkluderte med at bruk av underheng og fasttau var nok. Vi har forsøkt å få bevegelse i en ny utprøving, men foreløpig har ikke beslutningstakerne ønsket å implementere det.

Les mer om saken hos iTromsø