Hopp til hovedinnhold


Over 1700 avvik i pasienttransporten ved OUS

Alexander Henningsen Moen har gitt opp hele ordningen med pasienttransport, og bestiller heller drosje privat, melder NRK Norge.
Tidligere: Problemer med pasienttransport i taxi
Les også: Oslo universitetssykehus ønsker å ta over transport av de sykeste pasientene
I løpet av årets 11 første måneder har Pasientreisekontoret ved Oslo universitetssykehus registrert over 1700 avvik.
Tross tett oppfølging av taxiselskapene, fortsetter utfordringene for pasienter som er avhengig av drosje til og fra behandling i Oslo-området.
Fra januar til november registrerte Pasientreisekontoret 1741 avvik. Tall NRK har fått innsyn i, viser at av disse ble 768 registrert som «forsinkelser eller ikke ledige biler» – det vil si biler som er mer enn 45 minutter forsinket.
Avvikstallene for 2018 er ikke endelige, og det er ventet at antall forsinkelser vil øke betraktelig når desember-tallene er klare. Det er allerede registrert tidvis store problemer.

Har gitt opp

– Jeg har gitt opp hele ordningen, sier Alexander Henningsen Moen.
Etter en stygg fallulykke i 2015, pådro han seg store skader i ryggen. Siden har han hatt kroniske ryggsmerter, og er helt avhengig av drosje når han skal til og fra sin ukentlige behandling hos fysioterapeut.
NRK møtte ham utenfor øyeavdelingen på Ullevål universitetssykehus tidligere denne måneden etter en kontrolltime. Da prøvde han ikke engang å få tak i en pasienttaxi som han har krav på etter loven.
– Det tar altfor lang tid. De dukker heller ikke opp til avtalt tid. Hvis jeg ikke bestiller privat, tar det hele ettermiddagen å komme hjem.

– For mange avvik

Det er Pasientreisekontoret ved OUS som har ansvaret for pasientreiseordningen i Oslo og Akershus. Kontoret holder til ved Ahus i Lørenskog, og samler avviksmeldinger fra både taxisentraler og sykehus.
Avdelingsleder Egil Johannessen sier de har hatt stort fokus på å løse tidligere utfordringer, og at avvikstallene nå er lavere enn tidligere.
– Avviksprosenten er ikke spesielt stor med tanke på at dette er fordelt på nærmere 500.000 oppdrag.
Samtidig er han klar på at det fortsatt er for mange avvik.
Les mer om saken hos NRK