Hopp til hovedinnhold


Hva kan en drone gjøre?

Teknisk Ukeblad spør professor Mohammad Derawi ved fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk ved NTNU.

Les også: Hvor lenge er det til vi flyr rundt med ambulansedroner?
Tidligere: Vil utvikle ambulansedroner
Fra NRK: Droner kan bli framtidens ambulanse
– Hva betegnes som en drone?
– Teknologisk sett er en drone en ubemannet, autonom eller fjernstyrt flyrobot. Droner er mer formelt kjent som ubemannede luftfartøy (UAV) eller ubemannede luftsystem (UAS). De fleste tenker på droner som små, flyvende enheter, men de kan være opptil helikopterstørrelse. Det kan være at man må ha piloter i begynnelsen, men selve definisjonen er at droner er selvstyrende. Ambulansedronen som vi forsker på skal fly av seg selv og kontrolleres fra en sentral. Droner består av mange elektroniske deler, som GPS og andre sensorer. Det er viktig at den kan orientere seg om hvor den er i verden.
Les også: Helse nord vil bruke droner til livredning og søk
Mer: Røde kors har allerede to droner
– Hvilke fordeler og ulemper har droner?
– Droner har mange fordelaktige bruksområder og kan hjelpe diverse industrier. De kan ta bilder og filme videoer av høy kvalitet og samle inn data til f.eks. interaktive 3D-modeller som kart. De kan brukes av alle, både offentlig og privat. Det hele startet med at folk var interessert i å ta bilder i fugleperspektiv. Droner kan overføre objekter, som å sende medisiner og blodprøver fra ett sykehus til et annet eller transportere post. Når vi ønsker presisjon, er droner viktige. De har større bevegelsesflyt enn vanlige fly og kan beveges i alle retninger. Innen landbruk kan man bruke droner til å gjødsle og så. Droner kan overvåke planters helse. Stor usikkerhet med lovverket er en ulempe. Siden droner er relativt nye, er man fortsatt igang med loven. Det er selvsagt regler for små fly og til fritidsbruk, men det trengs mere fastlagte lover. Droner kan også skape kollisjoner hvis noe går galt.
– Hvilke begrensninger finnes?
– Den vanligste bekymringen er jo personvernet. Ubemannede farkoster kan samle data og det er noe mange frykter. Begrensninger på datainnsamling sier at man ikke må overvåke private eiendommer, områder eller mennesker. Økonomi kan være en begrensning, som med ambulansedronen i vårt tilfelle. Den skal transportere ambulansepersonell og pasienter og vil koste ca. to-tre millioner kroner. Dette er billigere enn et ambulansehelikopter til 20 millioner, men teknologien kan også være en begrensning. Størrelse er ingen begrensning. De minste veier ti gram og de største opptil flere hundre kilo. Det krever tillatelser, som avtales med Luftfartstilsynet.
Les hele saken hos Teknisk Ukeblad