Bannerannonse

Ny podkastepisode: Hva synes egentlig pasienter om ambulansepersonell?

Sverre Mørk har gjort en undersøkelse i Vestre Viken om hvor fornøyd pasienter er med jobben ambulansepersonell gjør og hva som oser profesjonalitet – og ikke.

Sverre Mørk i ambulanseuniform, sammen med Ole Kristian Andreassen. Foto: Du puster for fort

Hør hele episoden på iTunes her

Og på Podbean her

Oppfatter pasientene oss som rasister og arrogante, eller folkelige og profesjonelle?

Sverre Mørk har jobbet i ambulansetjenesten siden 2005. Han har jobbet på ulike stasjoner i Vestre Viken og fem år i Oslo mellom 2011 og 2015. Han ble veldig fascinert av hvor forskjellige ulike stasjoner er. Nå jobber han som paramedic på Gol, Ole Kristian Andreassen, podkastmester i Du puster for fort, sin første stasjon.

– Det å kunne oppleve nye kulturer og baser, synes jeg har vært en berikelse, sier Sverre til Ole Kristian.

– Da jeg begynte i 2005, hadde jeg en lærlingperiode, tok fagbrev og jobbet rundt omkring som vikar med mange forskjellige kollegaer og mange ulike typer pasienter.

Da fikk han mange spørsmål i hodet, og var veldig interessert i det relasjonelle og mellommenneskelige.

Etter Sofienbergsaken og Tøyensaken

– I 2007 og 2010 hadde vi to store saker. Sofienbergsaken og Tøyensaken. Det var saker som gjorde at ambulansepersonell ble stemplet som rasister, arrogante og inkompetente. Det prega oss i lang tid.

Han ville vite hva pasienter tenkte om ambulansepersonell i etterkant av disse sakene. 200 pasienter ble intervjuet, og ga poengscore fra en til fem om hvordan møtet med ambulansen hadde vært. De ble spurt en rekke spørsmål om hvorfor de hadde en god eller dårlig opplevelse.

Undersøkelsen ble gjort i Kongsvinger, Drammen og Hønefoss, på folk både fra by og distrikt. Sverre gjorde hundre intervjuer først, og syntes det var mange like svar.

Les også: Pasienter og ventetid – artikkel i Ambulanseforum nr. 2 2012

Sverre Mørk ble intervjuet om undersøkelsen i Ambulanseforum nr. 3 2011

Fem spørsmål

– Hva var typiske spørsmål? 

Det vi kunne målrette: Synes du at personellet var profesjonelle? Fikk du god informasjon? Følte du at du ble ivaretatt faglig og medisinsk? Var det lett å kommunisere? Fikk du forståelse og medfølelse? Spørsmålene ble gradert fra 1-5 for å kunne lage grafer av det.

Han gjorde også et 20 minutters intervju med åpne spørsmål.

– Kom du i rød uniform? 

– Nei, jeg gikk i sjukepleieruniform, og pasienten ble intervjuet to-tre dager etter interaksjon med oss.

– Er det bare å gå å spørre? 

– Nei, du må ha godkjennelse, og avdelingene på sykehuset og ledelsen må involveres. Man må følge etiske retningslinjer, og ha kontroll og godkjennelse av Datatilsynet. Jeg fikk professor Halvor Nordby til å gå gjennom spørsmålene på forhånd.

Han brukte tre-fire måneder på å få det godkjent.

– Mange tror det var en del av en oppgave, det var det ikke. Det var bare for å finne ut det jeg var nysgjerrig på.

Så hva viste undersøkelsen? Hva er egentlig pasientene opptatt av? Det får du vite i dagens podkastepisode.

(For å røpe litt: Sverre Mørk er mer opptatt av CRM – jobben og kommunikasjonen man gjør i team enn han er av tekniske ferdigheter …)

Hør Du puster for fort på Podbean

Eller i iTunes

28. episode: Hvordan gi gode rapporter i traumemottak?

27. episode: Hør om infarktambulansen på Sørlandet sykehus 

26. episode: Dårlige barn – ikke fullt så skremmende

25. episode: Hvor lenge er det til vi flyr rundt i ambulansedroner?

24. episode: Slik behandler du anafylaksi

23. episode: Hva skjer ved anafylaksi? 

22. episode: Anatomiekstremisten i Sykepleie Pluss

21. episode: Hvordan var det å være ILH ved aksjonen på Utøya den 22/7?

20. episode: Metalyse i midnattsol

19. episode: – Live fra lanseringsfesten på Dattera til Hagen

18. episode: En helt unik studie – naloksonstudien på St. Olavs og OUS

17. episode: Dropp iv. nalokson på pasienten med overdose?

16. episode: Slik gir du ketalar for å unngå bivirkninger

15. episode: Optimal smertelindring prehospitalt

14. episode: Når du feilvurderer på et oppdrag

13. episode: ASA er utrolig viktig i prehospital behandling av akutt koronarsyndrom

12. episode: Hva er egentlig akutt koronarsyndrom?

11. episode: Derfor er det artig å konkurrere i akuttmedisin

10. episode: Beredskapspunkter – hvor mange minutter kan vi egentlig spare? 

9. episode: Hva kan ultralyd brukes til i ambulansetjenesten? 

8. episode: Slik oppdager du en trykkpneumotoraks

7. episode: Fødselskomplikasjoner

6. episode: Slik håndterer du den normale fødselen

5. episode: Om svangerskapskomplikasjoner

4. episode: NIHHS: Slik undersøker du hjerneslagsymptomer mer systematisk

3. episode: – Slaget om hjernen står utenfor sykehus

2. episode om slagambulansen: – Vi har flyttet grensene for hva som er mulig

1. episode: Hva kjennetegner en god ambulansearbeider eller paramedic?

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.