Hopp til hovedinnhold
Sverre Mørk i ambulanseuniform, sammen med Ole Kristian Andreassen. Foto: Du puster for fort
Sverre Mørk i ambulanseuniform, sammen med Ole Kristian Andreassen. Foto: Du puster for fort


#30 Hva synes pasientene egentlig om ambulansepersonell?

Sverre Mørk har gjort en undersøkelse i Vestre Viken om hvor fornøyd pasienter er med jobben ambulansepersonell gjør og hva som oser profesjonalitet - og ikke.

Bak podkast-serien «Du puster for fort» står Ole Kristian Andreassen som jobber fulltid som paramedisiner i Oslo universitetssykehus' ambulansetjeneste.

Oppfatter pasientene oss som rasister og arrogante, eller folkelige og profesjonelle?

Sverre Mørk har jobbet i ambulansetjenesten siden 2005. Han har jobbet på ulike stasjoner i Vestre Viken og fem år i Oslo mellom 2011 og 2015. Han ble veldig fascinert av hvor forskjellige ulike stasjoner er.

Nå jobber han som paramedic på Gol, Ole Kristian Andreassen, podkastmester i Du puster for fort, sin første stasjon.

– Det å kunne oppleve nye kulturer og baser, synes jeg har vært en berikelse, sier Sverre til Ole Kristian.

– Da jeg begynte i 2005, hadde jeg en lærlingperiode, tok fagbrev og jobbet rundt omkring som vikar med mange forskjellige kollegaer og mange ulike typer pasienter.

Da fikk han mange spørsmål i hodet, og var veldig interessert i det relasjonelle og mellommenneskelige.

Etter Sofienbergsaken og Tøyensaken

– I 2007 og 2010 hadde vi to store saker. Sofienbergsaken og Tøyensaken. Det var saker som gjorde at ambulansepersonell ble stemplet som rasister, arrogante og inkompetente. Det prega oss i lang tid.

Han ville vite hva pasienter tenkte om ambulansepersonell i etterkant av disse sakene. 200 pasienter ble intervjuet, og ga poengscore fra en til fem om hvordan møtet med ambulansen hadde vært.

De ble spurt en rekke spørsmål om hvorfor de hadde en god eller dårlig opplevelse.

Undersøkelsen ble gjort i Kongsvinger, Drammen og Hønefoss, på folk både fra by og distrikt. Sverre gjorde hundre intervjuer først, og syntes det var mange like svar.

Les også: Pasienter og ventetid - artikkel i Ambulanseforum nr. 2 2012
Sverre Mørk ble intervjuet om undersøkelsen i Ambulanseforum nr. 3 2011

Fem spørsmål

– Hva var typiske spørsmål? 
Det vi kunne målrette: Synes du at personellet var profesjonelle? Fikk du god informasjon? Følte du at du ble ivaretatt faglig og medisinsk? Var det lett å kommunisere? Fikk du forståelse og medfølelse?

Spørsmålene ble gradert fra 1-5 for å kunne lage grafer av det.

Han gjorde også et 20 minutters intervju med åpne spørsmål.

– Kom du i rød uniform? 
– Nei, jeg gikk i sjukepleieruniform, og pasienten ble intervjuet to-tre dager etter interaksjon med oss.

– Er det bare å gå å spørre? 
– Nei, du må ha godkjennelse, og avdelingene på sykehuset og ledelsen må involveres. Man må følge etiske retningslinjer, og ha kontroll og godkjennelse av Datatilsynet. Jeg fikk professor Halvor Nordby til å gå gjennom spørsmålene på forhånd.

Han brukte tre-fire måneder på å få det godkjent.

– Mange tror det var en del av en oppgave, det var det ikke. Det var bare for å finne ut det jeg var nysgjerrig på.

Så hva viste undersøkelsen? Hva er egentlig pasientene opptatt av? Det får du vite i dagens podkastepisode.

(For å røpe litt: Sverre Mørk er mer opptatt av CRM - jobben og kommunikasjonen man gjør i team enn han er av tekniske ferdigheter ...)

Vil du høre mer?