Hopp til hovedinnhold


– Et eksperiment de ansatte ikke tør å uttale seg om av frykt for represalier

Frøya Kommune har nå besluttet å kjøpe såkalte hvite biler som skal fungere som "pasienttransport" på Sula og Mausund. Dette er jo forsåvidt en fin tanke... men... Hvordan i hule heiteste har kommunen tenkt at disse pasientene skal komme seg inn til fastlandet og ambulanse? Med rutetransport? Med privat båt? Med Redningsskøyta som bruker en time til Mausund? skriver en anonym ambulanserbeider i Hitra-Frøya.
I mange år hadde Wold Kysttransport anbudet på å frakte pasienter til Frøya fra Øyrekka, eller transportere ambulansearbeidere ut til øyene. Dette ble kalt en pasienttransport, men fungerte i praksis som en ambulansebåt, med den beste kompetansen som finnes, hvis man ser bort fra helikopter, som har begrensninger i forhold til vær.
Av av diverse grunner ble det slutt på dette, delvis pga sterke, men misforståtte krefter på Mausund. Vi i ambulansetjenesten klør oss i hodet og forstår ikke helt hvorfor. Man kan gjerne mimre tilbake til den tiden man hadde en såkalt legebåt som gikk der ute, men faktum er at med den ordningen som forsvant i 2017, så forsvant antagelig den beste akuttberedskapen som noen sinne har eksistert for dere som bor der ute.
For å toppe det hele har Frøya Kommune besluttet at man ikke lenger skal ha en skjærgårdssykepleier, som kunne ha utført livreddende tiltak inntil andre nødetater ankommer.
Med nevnte ordning, kunne f.eks beboere på Mausund ha to ambulansearbeidere "i stua" på 30 minutter! Sula på 40 minutter. Personell som kan utføre livreddende tiltak. Man kan kalle en halvtime hva man vil, men med tanke på de avstandene man har her ute, så kaller vi dette en gullstandard!
Det er få andre små øysamfunn i Norge som kan vise til en slik responstid. Som oftest VAR livreddende hjelp på plass før helikopter hadde landet på et passende sted.
Men akkurat da kommer vi inn på den berømte, og så omtalte dagbilen på Frøya. Vår ledelse har fått Frøya Kommune til å tro at det er bedre å ha en ambulanse og en "helsevaktbil," etter modell fra Røros. Dette istedenfor en døgnbil og en dagbil.
Et eksperiment som ledelsen i Helseforetaket syns er fantastisk fordi de sparer penger, men de ansatte ikke tør å uttale seg om av frykt for represalier.
Dette er i all mulig praksis en bil som ikke kan transportere en pasient pga lovverk. Det er vanvittig naivt av våre politikere å tro at en helsevaktbil er det samme som å ha en fullt operativ ambulanse. Videre er det svak helsepolitikk fra Hitra Kommunes side å ikke ta et standpunkt i akkurat denne debatten.
Dagbilen på Frøya er ikke en dagbil for Frøya. Den betjener hele regionen på lik linje med døgnbilen på Hitra og Frøya. Den er en akuttberedskap med godt trente ambulansearbeidere for Frøya og for Hitra... Gullstandarden ...
Hvis ambulansen på Hitra er opptatt i et oppdrag, er intensjonen et dagbilen på Frøya skal kjøre over for å ha en best mulig beredskap i regionen. At ambulansearbeidere sitter "på rævva" er faktisk en god ting for folk.
Oppdal Kommune hadde "baller." Forskjellen mellom Oppdal og Frøya/Hitra var at Oppdal sto unisont sammen og klarte, midlertidig, å stanse sparehysteriet fra Helseforetaket med gode ROS-analyser (Risiko -Og Sikkerhet) og gode argumenter forøvrig.
Velmenende, men lite gjennomtenkte tanker er i ferd med å ødelegge akuttberedskapen på øyene.
Les hele innlegget hos Hitra-Frøya