Hopp til hovedinnhold


Endelig luft under vingene for ambulanseflyene

Etter krisetider og tøffe medieoppslag har Babcock Scandinavian Air Ambulance (SAA) tatt rev i seilene og forsikrer at de holder «rutetidene» fram mot 1. juli 2019. Det er ikke så verst bare det i lufttrafikken, skriver Troms Folkeblad.
Tidligere: – Babcock er i rute
Les også: Pilotene går over til Babcock
Etter krisetider og tøffe medieoppslag har Babcock Scandinavian Air Ambulance (SAA) tatt rev i seilene og forsikrer at de holder «rutetidene» fram mot 1. juli 2019. Det er ikke så verst bare det i lufttrafikken.
Så lenge det er anbudsprosesser, må vi regne med skifte av operatører, selv om de er aldri så husvarme i kontraktene etter flere tiårs drift. Anbudskonkurranser kan være skjerpende, men forutsetningen er at anbyderne har likt konkurransegrunnlag og er stilt overfor klare krav til både bemanning og utstyr.
Underliggende finnes det også et spørsmål om lønn, pensjon og andre rettigheter, som gjør at temperaturen ofte blir kokvarm på kort tid. Virksomhetsoverdragelse kan være et godt redskap for å sikre at blant annet lokal kompetanse blir med videre, enten er det er på sjøen eller i luftrommet.
I bunnen må det samtidig ligge en erkjennelse av at kvaliteten på ambulanseberedskapen ikke skal reduseres – og for oss i nord handler det både om reaksjonstid og nærhet til baser og vedlikehold. Babcock var nok ikke skodd for å møte så heftige, kritiske røster, og dagens driftsoperatør vant på sett og vis opinionen. De fikk det enkelt, når det blant annet ble kjent at det var aktuelt å flytte vedlikeholdsbasen til Sverige.
Dialogen er nå er gjenopprettet, og det er bra at mange av flygerne og personellet er i fri flyt over til den nye operatøren. Her har man temmelig sikkert gitt og tatt, slik forhandlinger skal være. Babcock får blant annet skryt fra Bjørn Bjerkan, en av de som virkelig vet hva som kreves for å drive ansvarlig ambulansedrift.
Les hele saken her